ده‌‌ها هزار اسراییلی برای آزادی گروگان‌ها و توافق آتش‌بس با حماس مظاهره کردند

پس از کشته شدن شش گروگان در نوار غزه، ده‌ها هزار اسراییلی یکشنبه شب اول سپتمبر (۱۱ سنبله)‌ با سردادن شعار همین "حالا! حالا!" در برابر دفتر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم آن کشور تظاهرات بر پا کرده و از نتنیاهو خواستند که به خاطر آزادی گروه‌ها از نزد حماس با این گروه روی آتش‌بس توافق کند.

این مظاهرات گسترده در حالی صورت گرفته است که گروگان‌های اسراییلی تقریباً از ۱۱ ماه به اینسو در اسارت حماس قرار دارند.

هزاران نفر از بستگان گروگان‌ها در بیرون محوطهٔ دفتر نتنیاهو در بیت المقدس گردهم جمع شدند. اقارب گروگان‌ها در تل ابیب نیز با تابوت‌ها که نماد شمار کشته شدگان گروگان‌ها است،‌ راهپیمایی کردند.

شلومیت هاکوهن، یکی از باشندگان تل ابیب به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "ما واقعاً فکر می‌کنیم که حکومت این تصمیم‌ها را برای محافظت از خود می‌گیرد نه برای جان گروگان‌ها، و باید به آنان بگوییم، "توقف کنید!"

به نظر می‌رسد که مظاهرات یکشنبه شب در نزدیک به ۱۱ ماه گذشته، بزرگترین اعتراض در مقابل حکومت نتنیاهو بود.

اوایل روز یکشنبه نتنیاهو پس از آن به تشدید جنگ بر ضد گروه حماس تعهد کرد که اردوی اسراییل جسد شش گروگان را پیدا کردند. ظاهراً این گروگان‌ها زمانی از سوی تندروان حماس به ضرب گلوله کشته شدند که نیروهای اسراییلی به موقعیت آنان در غزه نزدیک می‌شدند.

وزارت خارجه اسراییل از قول نتنیاهو در رسانهٔ اجتماعی ایکس نوشته است:‌ "آنهایی که ربوده‌شدگان ما را به قتل رساندند، معامله نمی‌خواهند. من به تروریست‌های حماس که اسیران ما را به قتل رساندند و به رهبران آنها می‌گویم، خونتان بر گردن خودتان است. ما آرام نمی‌گیریم و سکوت نخواهیم کرد. ما شما را شکار خواهیم کرد، ما شما را پیدا خواهیم کرد و از شما حساب خواهیم گرفت."

نتنیاهو همچنین گفت:‌ "ما در تمام جبهات بر ضد یک دشمن ظالمی می‌جنگیم که می‌خواهد همهٔ ما را به قتل برساند. در واقع حماس به ارتکاب جنایاتی مانند آنچه در هفتم اکتوبر مرتکب شد، ادامه می‌دهد و ما را مجبور می‌کند تا هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که دیگر نمی‌تواند این کار را انجام بدهد."

در همین حال، دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل،‌ در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: "بر اساس برآورد اولیه ما، اندکی قبل از اینکه ما خود را به آنان برسانیم،‌ توسط تروریست‌های حماس به صورت وحشیانه‌ای به قتل رسیدند."

او افزود که اجساد گروگان‌ها در داخل یک تونل در جنوب شهر رفح پیدا شدند. اما گروه حماس گفته است گروگان‌‌ها در نتیجهٔ گلوله‌باری و بمباردمان اردوی اسراییل کشته شده اند.
مذاکرات میان اسراییل و حماس به میانجی‌گیری مصر و قطرکه از ماه‌ها به اینسو ادامه داشته است، تا حالا بی‌نتیجه مانده است.

اکثر اسراییلی‌ها صدر اعظم این کشور را مقصر می‌دانند که نتوانسته برای پایان بخشیدن جنگ در غزه و بازگشت گروگان‌ها با گروه حماس به توافق برسد. مذاکرات برای توافق آتش‌بس در غزه از ماه ها به اینسو جریان دارد. اما نتنیاهو گروه حماس را به توقف مذاکرات متهم کرده است.

فراخوان برای اعتصاب سراسری در اسراییل

پس از کشته شدن این شش گروگان، رییس اتحادیه کارگری موسوم به ''هیستادروت'' اسراییل که از قدرت و نفوذ برخوردار است، به حمایت از گروگان‌ها خواهان "اعتصاب کامل" در سراسر اسراییل شد.

آرنون بار دیوید، رییس این اتحادیه، روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت:‌ ''من به این نتیجه رسیده ام که تنها مداخلۀ ما می تواند کسانی را تکان بدهد که نیاز به تکان خوردن دارند."

او همچنین گفت: تمام اقتصاد اسراییل از ساعت ۰۶:۰۰ صبح فردا [دوشنبه] دست به اعتصاب کامل خواهد زد.''

این در حالی است که اوایل صبح امروز سه افسر پولیس اسراییلی در کرانهٔ غربی کشته شدند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۱۹۸ نفر را کشت که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.

حماس در این حمله ۲۵۱ نفر را گروگان گرفت که از میان آنان ۱۰۱ نفر آنان به شمول ۳۹ نفر که به گفته نظامیان کشته شده‌اند، در نزد تندروان حماس اند.

اسراییل در پاسخ به حملۀ حماس در نزدیک به ۱۱ ماه گذشته، نوار غزه را که حماس بر آن کنترول دارد، آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است. وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان گفته است که در این حملات نزدیک به ۴۱ هزار نفر تا حالا کشته شده که اکثریت شان زنان و کودکان اند. علاوه بر آن، در این حملات بیش از ۹۱ هزار فلسطینی زخمی شده‌ اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌‌‌های اسو شیتد پرس،‌ رویترز و فرانس پرس گرفته شده است.