سازمان همکاری‌ اسلامی: طالبان برای ایجاد حکومت فراگیر و تامین حقوق زنان اقدام کنند

سازمان همکاری اسلامی با صدور قطعنامه‌ای بر ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان و حمایت از حقوق اساسی زنان و دختران در این کشور تاکید کرده است.

این قطعنامه که یکشنبه پنجم می (۱۶ ثور) در پایان پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا صادر شد، از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال و وحدت ملی افغانستان نیز اعلام حمایت کرده است.

در این قطعنامه ضمن بیان موضع سازمان همکاری اسلامی در رابطه با مسایل مربوط به جهان اسلام، از طالبان خواسته شده است تا اقداماتی را برای ایجاد حکومت فراگیر جهت ثبات پایدار انجام دهند.

قطعنامه گفته است: "بر حمایت خود از افغانستان صلح‌آمیز، باثبات، مرفه و فراگیر تاکید می‌کنیم... ما همچنین بر نیاز به تلاش بیشتر برای رسیدگی به آزمون‌های مرتبط با گروه‌های قومی، تروریزم، مواد مخدر و جنبه‌های اجتماعی برای حکومت فراگیر جهت دستیابی به ثبات پایدار تاکید می‌کنیم."

حکومت طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر بر افغانستان حاکم شد، اما با گذشت دو و نیم سال، به دلیل رویکردهای سختگیرانه و نیز ساختار حکومت آن گروه، هیچ کشوری تا اکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشاخته است.

ملل متحد گفته است که کلید مبدل نشدن افغانستان به پناهگاه امن دهشت افگنان، تشکیل حکومت فراگیر متشکل از همه اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان است، اما طالبان این موضوع را مسله داخلی خوانده و گفته اند که حکومت شان فراگیر است.

تامین حقوق زنان

این کنفرانس بر اهمیت احترام کامل به حقوق بشر همه افغان‌ها و نیاز به حمایت از حقوق اساسی دختران و زنان افغان به ویژه حق تحصیل و کار تاکید کرده و خواستار ارتباط بیشتر در مورد این موضوعات با مقامات طالبان شده است.

اعضای این کنفرانس گفته اند که مقامات طالبان اقداماتی را برای حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق اساسی زنان و دختران افغان انجام دهند.

در قطعنامه آمده است: "[در کنفرانس] در مورد تاخیر تحصیل زنان و دختران در افغانستان ابراز ناامیدی شد و از مقامات حاکم [طالبان] خواسته شد تا درهای مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی زنان و دختران باز کنند."

این سومین سال متوالی است که زنان و دختران افغان به آموزش بالاتر از صنف ششم دسترسی ندارند.

طالبان پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی رفتن دختران به مکاتب متوسطه و لیسه را منع کردند، متعاقب آن درهای دانشگاه را به روی دختران و زنان بستند.

با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشایی مکاتب، حکومت طالبان هنوز پاسخ مثبت نداده است، هرچند در آغاز مقامات این گروه گفته بودند که محدودیت بر آموزش دختران و زنان "موقتی" است.

مبارزه با تروریزم

قطعنامۀ پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی به اقدامات حکومت طالبان بر ضد تروریزم در همکاری با برخی از کشورهای منطقه اشاره کرده و از این سازمان خواسته شده تا از طریق یک ابتکار منطقه‌ای از این تلاش‌ها حمایت کند.

سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی همچنان در این قطعنامه بر اهمیت مبارزه با تروریزم و افراط گرایی در افغانستان و اطمینان از عدم استفاده از خاک این کشور به عنوان یک سکو یا پناهگاه امن توسط هیچ گروه یا سازمان تروریستی تاکید کردند.

در قطعنامه آمده است: "این سازمان بر ضرورت رسیدگی به آزمون‌های ناشی از افغانستان تاکید کرد و خواستار افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریزم و افراط گرایی، مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی و جلوگیری از تجارت غیرقانونی مواد مخدر شد."

کشورهای عضو همچنان تاکید کردند که برای تهدیدهایی که منشای آن افغانستان است، باید راه حل جستجو شود. آنان متعهد شدند که به ارایه کمک‌های بشردوستانه برای کاهش درد و رنج مردم افغانستان ادامه می‌دهند.

حکومت طالبان هنوز در مورد قطعنامه پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی چیزی نگفته است، اما وزارت امور خارجه حکومت طالبان روز یکشنبه پنجم می (۱۶ ثور) در یک خبرنامه مطبوعاتی گفت که عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت و رییس بخش سازمان‌های بین‌المللی در این نشست اشتراک کرده است.

این وزارت گفته است که عبدالقهار بلخی با اشتراک‌کنندگان در این نشست نیز دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.