آزمون کانکور در افغانستان ممکن بار دیگر بدون حضور دختران برگزار شود

تصویر آرشیف از ازمون کانکور در افغانستان

اداره ملی امتحانات کانکور حکومت طالبان از آغاز مرحله اول آزمون کانکور تا دو هفتۀ دیگر خبر داده و نیز گفته است که اخذ امتحانات از دختران مربوط این اداره نمی‌شود و وزارت معارف و تحصیلات عالی در این راستا مسوولیت دارد.

عبدالباقی حقانی، رییس این اداره امروز پنجشنبه ۲۳ می (سوم جوزا) در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد حضور دختران در آزمون کانکور ۱۴۰۳ گفت که مسوولیت آنان فقط گرفتن امتحان است، اینکه کدام نهاد از کی امتحان می‌گیرد، متعلق به همان اداره است.

او گفت: "اکثر مسایلی هست که به وزارت معارف تعلق دارد و اکثر مسایل به وزارت تحصیلات عالی مربوط می‌شود، هر زمانی که ترتیب فورمه و طریقه کار آنان نهایی شود، زمانی که به اداره ملی امتحانات مراجعه کنند، ما امتحان آنان را می‌گیریم، این مسایل مربوط آن ادارات است، به پالیسی آن ادارات ارتباط می‌گیرد، در مورد این مسایل از آنان پرسیده شود، بهتر خواهد بود."

این سومین سال متوالی است که دروازه مکاتب دورۀ لیسه و متوسط و نیز دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی به روی دختران و زنان افغان از سوی حکومت طالبان بسته مانده است.

مرحله نخست آزمون کانکور ۱۴۰۳ به تاریخ ۱۷ ماه روان خورشیدی آغاز می‌شود. عبدالباقی حقانی، گفت که امسال آزمون کانکور در پنج مرحله برگزار خواهد شد که مرحله اول آنان سه روز (۱۷، ۱۸ و ۱۹ جوزا) را در بر می‌گیرد.

او افزود: "دور دوم اول و دوم سرطان، دور سوم هفتم و هشتم سرطان، مرحله چهارم امتحان ۱۴، ۱۵ و ۱۶ سرطان و مرحله پنجم یا نهایی ۲۲ سرطان برگزار می‌شود."

معلومات این اداره نشان می‌دهد که ولایت‌های میدان‌وردک، لوگر، پروان، کاپیسا، پنجشیر، غزنی، پکتیا، پکتیکا، کنر، زابل، بامیان، سمنگان، بادغیس، هرات، غور و نورستان شامل مرحله اول آزمون کانکور استند.

همچنان رییس این اداره گفت که کابل شامل مرحله دوم است و آزمون کانکور در ولایت‌های تخار، کندز، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، ارزگان، بغلان، دایکندی و بدخشان در مرحله سوم گرفته می‌شود.

در مرحله چهارم آزمون کانکور، ولایت‌های ننگرهار، خوست، لغمان، قندهار، هلمند، فراه و نیمروز شامل اند و مرحله پنجم برای متفرقه و افراد خارج مرز تخصیص یافته است.

به گفتۀ حقانی، برای آزمون کانکور ۱۴۰۳ برخی اقدامات به شمول توزیع فورم پذیرش در سطح کشور، ثبت نام فارغان خارج از کشور، بررسی تخنیکی سیستم‌ها و تامین سرورهای جدید و تجهیزات لازم در نظر گرفته شده است.

او گفت: "برای معیاری کردن سیستم آزمون کانکور در همکاری با وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی روی اصلاح و نوسازی سیستم کار شده است و نیز برای بهبود امور با اداره‌های مختلف تفاهمنامه‌هایی امضا شده است."

همچنان رییس اداره ملی امتحانات حکومت طالبان گفت که برای تنظیم و مدیریت بهتر امور، برنامه راهبردی پنج ساله و ۱۱ کارشیوه جدید تدوین شده و نیز پیش‌نویس قانون امتحانات نهایی شده و برای طی مراحل به وزارت عدلیه فرستاده شده است.

اداره ملی امتحانات حکومت طالبان از داوطلبان کانکور ۱۴۰۳ آماری ارایه نکرد، اما رییس این اداره گفت که سال گذشته ۴۴ امتحان بزرگ و کوچک را در سراسر افغانستان برگزار کرده اند که حدود ۱۷۰هزار نفر در این امتحانات اشتراک کردند و حدود ۱۲۰هزار نفر کامیاب شدند.

به گفتۀ حقانی در تمامی این امتحانات روند ثبت معلومات بایومتریک افراد به خوبی تطبیق شد و هیچ فرد بیرونی نتوانست به جای داوطلب اصلی امتحان بدهد.

این در حالی است که سال گذشته ۸۴هزار و ۲۳۴ نفر در آزمون اشتراک کرده و از این میان ۴۴هزار و ۳۳۶ نفر کامیاب شده بودند.