با وصف نگرانی غرب از تهدید داعش در افغانستان، طالبان این تهدید را کم اهمیت جلوه دادند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان داعش را گروه سرکوب‌شده در افغانستان می‌خواند، اما می‌گوید که حملات این گروه تا یک‌ونیم درصد مشکل امنیتی در این کشور است.

او که به تازگی با تلویزیون ملی تحت ادارۀ طالبان گفتگو کرده است، تاکید می‌کند که داعش در افغانستان حضور فزیکی ندارد و در مقایسه با سال‌های گذشته که داعش در چند ولایت فعال بود، اکنون "یک وجب قلمرو نیز در اختیار این گروه نیست".

مجاهد گفت: "به گونۀ مخفیانه و بسیار (با) مهارت زیاد کوشش می‌کنند از ازدحام مردم یا شهرها استفاده سو بکنند، گاهی وقت انفجارات می‌کنند، گاهی وقت حملات که بسیار نسبت به تجاربی که داریم و مردم افغانستان دیدند، این (حملات) نزدیک به یک یا ۱.۵ فیصد مشکل است."

سخنگوی حکومت طالبان مدعی شد که نیروهای این گروه برای مهار کردن داعش به شدت تلاش کرده، چنانچه هرگاه حمله‌ای در جایی صورت گرفته، برضد افراد داعش عملیات راه‌اندازی شده و در جریان سه روز بنیاد آن‌ها از بین برده شده است.

او با اشاره به آنچه جدی بودن حکومت طالبان علیه داعش می‌خواند، گفت: "در این صورت که این قدر جدیت وجود دارد، باز هم بعضی کشورها که اتهام فعالیت آن‌ها را وارد می‌کنند و یا می‌گویند که داعش فعال‌تر شده و شش ماه بعد تهدیدی می‌شود، این جزی تبلیغات و پروپاگند است که ما رد می‌کنیم."

اخیراً مقام‌های ارشد نظامی و استخباراتی امریکا در کانگرس ایالات متحده هشدار دادند که شاخۀ خراسان داعش که در افغانستان فعالیت دارد،‌ در صدد حمله بر اهداف ایالات متحده و یا متحدین غربی آن است.

مایکل کوریلا، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده، در اوایل ماه مارچ به قانونگذاران امریکایی گفت که شاخه خراسان گروه داعش که در افغانستان حضور دارد، تا شش ماه دیگر خواهد توانست به منافع امریکا و دیگر کشورهای غربی در خارج از افغانستان حمله کند.

جنرال اسکات بریر، رییس استخبارات نظامی ایالات متحده،‌ نیز در اواخر ماه فبروری در مورد توانایی شاخۀ خراسان داعش به اعضای کانگرس ایالات متحده گفته بود که این گروه منتظر زمان است تا بر غرب حمله کند.

در همین حال، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه نیز از افزایش فعالیت تندروان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که خطر نفوذ گروه‌های دهشت‌افگن از خاک افغانستان به کشورهای عضو این سازمان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، ایمانقلی تاسماگمبتوف، منشی این سازمان به تاریخ ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) در نشستی با حضور مقام‌های ارشد این سازمان گفت: "خطر نفوذ گروه‌های هراس‌افگنی و افکار افراطی به کشورهای متحد ما در سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد."

قبلاً این سازمان گفته بود که شمار تندروان شاخۀ خراسان داعش در افغانستان به ۶۵۰۰ رسیده است و بیشتر این تندروان در ولایات شمالی افغانستان مستقر اند.

اناتولی سدروف، لوی‌درستیز این پیمان به تاریخ ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) سال گذشته خورشیدی در یک نشست خبری گفت که تا ۴۰۰۰ نفر از تندروان شاخۀ خراسان داعش در نزدیکی مرز تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، کندز و تخار افغانستان جابجا شده‌اند.

به گفتۀ سدروف، گروه‌های متعدد افراطی در افغانستان جایگاه یافته اند و بزرگترین تهدید را متوجه ثبات آسیای مرکزی کرده اند. او افزود که داعش و القاعده خطرناکترین این گروه‌ها اند.

اما مجاهد به پاسخ همۀ این نگرانی‌ها گفت که این کشورها ممکن خودشان بخواهند برای "بزرگ‌نمایی" داعش کار بکنند: "آن‌ها می‌خواهند که داعش را یک پدیدۀ بزرگ یک خطر زیاد کلان وانمود کنند و باز از وجود آن‌ها سواستفاده بکنند، یا علیه مردم افغانستان یا علیه نظام استفادۀ تبلیغاتی بکنند."

همزمان با این، ریاست عمومی استخبارات حکومت طالبان گفته است یکی از افراد مهم داعش در جریان عملیات پیچیده بازداشت شده است که نقش فعال در نظارت گروه داعش در ولایت‌های شمال افغانستان داشته است.

در اعلامیۀ استخبارات طالبان آمده است که این فرد در حملات بالای محمد داوود مزمل، والی طالبان در بلخ، مرکز فرهنگی تبیان در مزارشریف، مسجد سه دوکان شیعیان، موتر حامل غیرنظامیان و یک مدرسۀ دینی در شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان که در ماه قوس سال گذشته صورت گرفته بود، دست داشت.

طالبان از این فرد، عین‌الدین (محمد) فرزند عبدالوکیل نام برده، اما جزییاتی بیشتر ارایه نکرده اند.