اتحادیهٔ اروپا ۱۰ میلیون یورو برای بهبودی صحت روانی در افغانستان تخصیص داد 

سازمان جهانی صحت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اتحادیهٔ اروپا برای بهبود صحت روانی و رسیدگی به اختلال ناشی از استعمال مواد مخدر در افغانستان، ۱۰ میلیون یورو (۸۰۰ میلیون افغانی) اضافی تخصیص داد.

سازمان جهانی صحت و ادارهٔ ملل متحد در امور مواد مخدر و جرایم با این بودجهٔ اضافی دسترسی به حمایت صحت روانی و خدمات معالجهٔ سوی استفاده از مواد مخدر و معتادان را برای افغان‌های آسیب‌پذیر، به شمول زنان و دختران، گسترش خواهند داد.

رافایلا آیودایس، شارژدافیر (سرپرست) اتحادیهٔ اروپا برای افغانستان گفت: "این مهم است تا افرادی که تکالیف روانی دارند و از اختلالات ناشی از استعمال مواد مخدر رنج می‌برند به خدمات صحی گسترده دسترسی داشته باشند و در ادغام مجدد به جامعه با آنان کمک صورت گیرد."

در بیانیهٔ سازمان جهانی صحت آمده است که افغانستان حدود چهار میلیون معتاد مواد مخدر دارد و مراکز درمانی معتادان در این کشور با مشکلات زیادی مواجه بوده و این امر سبب شده است تا معتادان به معالجه دسترسی نداشته باشند.

لو داپنگ، نمایندهٔ این سازمان در افغانستان گفت: "حمایت اتحادیهٔ اروپا برای تسهیل بخشی دسترسی به حمایت صحت روانی،‌ معالجهٔ سوی استفاده از مواد مخدر و خدمات توانبخشی مجدد جمعیت آسیب‌پذیر افغانستان، ضروری است."

اتحادیهٔ اروپا گفته است که در همکاری با سازمان جهانی صحت و ادارهٔ ملل متحد در امور مواد مخدر و جرایم، می‌خواهد راه حل پایدار را برای موضوعات پیچیدهٔ مرتبط به صحت روانی ایجاد کند.

بودجه‌ای را که این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ فراهم کرده بود، نقش حیاتی را که در تقویت صحت روانی و خدمات اختلالات ناشی از استعمال مواد مخدر در افغانستان بازی کرد که بازسازی و ایجاد مراکز تداوی معتادان در آن شامل است.