نخستین محمولۀ سنگ‌های معدنی افغانستان از طریق بندر چابهار به چین صادر شد

تصویر از آرشیف صدای امریکا

یک مقام‌ ایرانی از صادرات نخستین محمولۀ سنگ‌های معدنی افغانستان از طریق بندر چابهار به چین خبر داده است.

حسین شهدادی، معاون اداره عمومی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ایران، گفت که این محموله شامل ۱۲ لاری سنگ است که از ولایت نمیروز، وارد ایران شده و از طریق بندر چابهار به چین ارسال شده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران به نقل از شهدادی افزود: "بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از ۸۰۰ میلیون و ۵۰۰هزار تن فرصت بی نظیری برای استفاده سرمایه‌گذاران و تجار کشور دوست و همسایه افغانستان است."

این مقام ایرانی استفاده از صادرات کالاها از طریق بندر چابهار را "کم هزینه‌ترین مسیر تجارت و ترانزیت" به کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان عنوان کرده است.

وزارت تجارت و صنعت حکومت طالبان تا اکنون دربارۀ صادرات نخستین محمولۀ سنگ‌های معدنی افغانستان اظهار نظر نکرده، اما این گروه در سه سال پسین، به روند استخراج سنگ‌های قیمتی و صادرات آن کشورهای منطقه ادامه داده است.

نخستین محمولۀ سنگ‌های معدنی افغانستان در حالی از طریق بندرچابهار به چین صادر می‌شود که پیش از این، مقام‌های طالبان از تاجران افغان خواسته بودند که پس از این، آنان می‌توانند از بندر چابهار برای صادرات و واردات استفاده کنند.

اما اخیراً سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت که به دلیل برخی مشکلات، تاجران تمایلی به تجارت از طریق بندر چابهار ندارند.

محمد یونس مومند گفت: "اگر به بندر چابهار نگاه کنید، هیچ مجوز قانونی برای ورود کالا به آنجا وجود ندارد و ایران تحت تحریم امریکا قرار دارد. بنابراین تجار تمایلی به استفاده از این بندر ندارند."

به گفتۀ مومند، مشکل دیگری که برای صادرات و واردات تاجران افغان در بندر چابهار وجود دارد، این است که از این مسیر کالاهای تجارتی به بندر ممبیی هند می‌رسد، در حالی که تاجران افغان می‌خواهند اموال شان به بندر دهلی برسد.

او گفته که زمان انتقال کالا از طریق این بندر بسیار طولانی بوده و هزینه حمل و نقل کالا را برای تاجران افزایش می‌دهد.

بندر چابهار قبل از اگست ۲۰۲۱ برای تجارت بین افغانستان و هند در حکومت قبلی استفاده می‌شد، به ویژه زمانی که حکومت پاکستان مانع انتقال غلات اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر واگه شد.

سپس گندم از طریق هند به افغانستان از طریق بندر چابهار منتقل شد. اما در آن زمان ایالات متحده به طور استثنایی اجازه انتقال گندم از طریق این بندر را داده بود.