اوتنبایووا: باید راه حل مناسب برای رفع منع کار زنان در نهادهای دولتی جستجو شود

روزا اوتنبایووا، نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور افغانستان در دیدار با مقامات وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، موضوع کار زنان در اداره‌های دولتی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

خبرگزاری دولتی باختر که تحت کنترل طالبان است، گفت که نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور افغانستان روز پنجشنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) در دیدار با شیخ محمد فقیر، معاون مسلکی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفته است که باید راه حل مناسبی برای رفع ممنوعیت کار زنان در ادارات دولتی جستجو شود.

خبرگزاری باختر، گزارش داد که معاون مسلکی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به روزا اوتنبایووا گفته است که هر کشوری فرهنگ و قوانین خاص خود را دارد و حکومت طالبان تلاش می‌کند تا در پرتو فرهنگ و قوانین موجود، تسهیلاتی را در این زمینه فراهم کند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان نیز در تویترش خبر دیدار معاون مسلکی این وزارت با مقام بلندپایه سازمان ملل متحد در افغانستان را منتشر کرده است.

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) هنوز در مورد دیدار و گفتگوی اوتنبایووا با این مقام حکومت طالبان چیزی نگفته است.

طالبان پس از به دست آوردن مجدد قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به جز از چند سکتور معدود، زنان را از کار در اداره‌های دولتی منع کرده است.

علاوه بر این، حکومت طالبان در اواخر دسمبر ۲۰۲۲ زنان را از کار در سازمان‌های غیردولتی منع کرد. در ادامه این محدودیت‌ها، حکومت طالبان در چهارم اپریل سال جاری، دستور ممنوعیت کار زنان افغان را در دفاتر سازمان ملل متحد صادر کرد که با واکنش گسترده جامعه جهانی مواجه شد.

انتونیو گویترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، این محدودیت‌ها را نقض آشکار حقوق بنیادی بشری و تخطی از مکلفیت‌های افغانستان تحت قوانین بین‌المللی خوانده است، اقدامی که "عمداً پیشرفت افغانستان را تضعیف می‌کند."

جامعه جهانی نیز این ممنوعیت را در تضاد با منشور ملل متحد دانسته و از طالبان خواسته است که هر چه زودتر این ممنوعیت را لغو کنند. اما طالبان هنوز به این خواست جامعه جهانی گردن ننهاده است.

پس از ممنوعیت کار زنان در نهادهای امدادرسان، تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کرده و یا برنامه‌هایی را که زنان در آن کار می‌کنند، تعلیق کرده اند.

شورای پناهندگان ناروی (NRC) در اوایل این هفته از آغاز دوبارۀ برنامه‌های کمک‌رسانی‌اش در برخی مناطق افغانستان از جمله قندهار خبر داد.

ین ایگلند، منشی عمومی این شورا ناوقت دوشنبه پنجم جون (۱۵ جوزا) با نشر تویتی این خبر را تایید کرده است.

او نگاشته است:‌ "من خوشحالم که تایید می‌کنم که ما توانسته‌ ایم بیشتر عملیات‌ بشردوستانۀ خود را در قندهار و همچنان تعدادی از مناطق دیگر افغانستان از سر بگیریم. همه کارهای ما برای زنان و مردان، دختران و پسران به طور یکسان و با مشارکت برابر همکاران زن و مرد امدادرسان ما است".

هنوز مشخص نیست که آیا حکومت طالبان تنها به شورای پناهندگان ناروی اجازه داده است تا فعالیت‌های خود را با حضور کارمندان زن از سر بگیرد یا به دیگر سازمان‌های غیردولتی نیز چنین اجازه را داده است.