تهران: حدود شش‌هزار افغان در ایران زندانی اند

یک مقام وزارت خارجۀ ایران از زندانی‌بودن هزاران افغان در زندان‌های این کشور خبر داده است.

علی‌رضا محمودی، مدیر عمومی قنسولی وزارت خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته است که حدود شش‌هزار شهروند افغانستان در زندان‌های ایران زندانی اند.

به گفتۀ این مقام وزارت خارجۀ ایران، شهروندان افغانستان بیشترین اتباع خارجی در زندان‌های ایران را تشکیل می‌دهد.

محمودی در مورد جرم‌های این زندانیان چیزی نگفته است، اما گفته می‌شود که اکثر افغان‌هایی که به ایران می‌روند به دلیل نداشتن مدارک قانونی، قاچاق مواد مخدر و برخی جرایم دیگر توسط حکومت ایران زندانی شده اند.

این در حالی است که در ماه قوس ۱۳۹۹ خورشیدی، بهادر امینیان، سفیر وقت ایران در کابل، با فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیۀ حکومت پیشین افغانستان، گفته بود که کشورش آمادۀ سپردن حدود ۲۰هزار زندانی افغان به این کشور است.

سفیر پیشین ایران در آن زمان گفته بود که از میان حدود ۲۰هزار زندانی افغان، دوسیه‌های دوهزار و ۶۰۰ تن آنان تکمیل و آمادۀ سپردن به جانب افغانستان است.

حکومت پیشین افغانستان و ایران تفاهمنامۀ تبادلۀ زندانیان را امضا کرده بودند که بر اساس آن صدها افغان زندانی از ایران به افغانستان منتقل شدند.

پیش از این، وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ ششم مارچ (۱۵ حوت ۱۴۰۱) گفته بود که مقام‌های ایرانی ۲۶۸ زندانی افغان را که در محابس ایران در بند بودند، به افغانستان منتقل شدند.

به گفتۀ این وزارت، این شمار زندانیان افغان پس از توافق میان مقام‌های طالبان و ایران در تهران، در مرز اسلام قلعه به طالبان تحویل داده شدند.

یک هیات طالبان به رهبری شمس‌الدین پهلوان، لوی سارنوال حکومت این گروه، به تاریخ ۲۳ فبروری (پنجم حوت ۱۴۰۱) برای بررسی وضعیت افغان‌های زندانی در ایران و انتقال آنان به افغانستان به ایران سفر کرده بود.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر افغان دیگر پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی، به ایران رفته اند.