ملل متحد در مورد ممانعت جدید بر کار زنان با مقامات طالبان صحبت می‌کند

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) قرار است امروز پنجم اپریل (۱۵ حمل) با مقامات طالبان در کابل صحبت کند و در مورد اقدام تازهٔ حکومت طالبان پیرامون منع کارمندان زن این اداره خواستار وضاحت شود.

یوناما گفته است طالبان به کارمندان زن این اداره در ولایت ننگرهار اجازه ندادند به دفاتر کاری شان حضور یابند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید یوناما: طالبان در ننگرهار مانع کار کارمندان زن ملل متحد شده اند

یوناما افزود: "به مقام‌های کنونی یادآوری می‌کنیم که نهادهای ملل متحد بدون کارمندان زن فعالیت نتوانسته و مساعدت‌های نجات بخش را ارایه کرده نمی‌توانند."

بر اساس گزارش‌ها ملل متحد در حال حاضر، حدود ۳۳۰۰ کارمند، به شمول نزدیک به ۴۰۰ کارمند زن، در افغانستان دارد که بیشتر آنان در بخش روند عملیاتی کمک‌های بشری مصروف کار اند.

سازمان ملل متحد ضمن اینکه گفته است که منع کار زنان در نهادهای این سازمان روند کمک‌رسانی به نیازمندان در افغانستان را تضعیف می‌کند، از تمامی کارمندانش در این کشور خواسته است که تا دو روز دیگر به کار شان حاضر نشوند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران در نیویارک گفته است که این اقدام پس از مانع‌شدن کار کارمندان زن این سازمان در ولایت ننگرهار توسط طالبان گرفته شده است.

ممنوعیت کارمندان زن ملل متحد به کار توسط طالبان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و از این میان، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی این سازمان این دستور طالبان در ننگرهار را محکوم کرده است.

آقای گوتیرش در تویتی گفته است که اگر این اقدام معکوس نشود، توانایی ملل متحد برای رساندن کمک‌های حیاتی به نیازمندان در افغانستان تضعیف خواهد شد.

ریچارت بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد ممنوعیت کار کارمندان زن در نهادهای سازمان ملل متحد را یکی از موارد دیگر نقض حقوق اساسی و منشور این سازمان عنوان کرده است.

آقای بنیت در پیامی در یک تویت نگاشته است که این اقدامات تازۀ طالبان بر روند کمک‌های بشردوستانه تاثیر منفی خواهد داشت و از حکومت طالبان خواسته است که باید تصمیم‌اش را پس بگیرد.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ پیشین ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان نیز به این اقدام طالبان واکنش نشان داده و آن را یک تصمیم "اشتباه" خوانده است.

آقای خلیلزاد در رشته تویت‌های افزوده که این کار طالبان سبب احتمال کاهش کمک‌های بین‌المللی به مردم افغانستان خواهد شد و همچنان رنج و درد شهروندان این کشور را بیشتر خواهد کرد.

تا کنون طالبان در این مورد تبصره نکرده اند، اما این گروه در کم و بیش ۲۰ ماه گذشته که بر افغانستان حاکم شده اند، محدودیت‌های زیادی را بر زنان و دختران به ویژه در زمینهٔ حق کار و آموزش آنان وضع کرده اند.

حکومت طالبان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود کرده و مانع تحصیل دختران در پوهنتون‌ها شده است.

این گروه همچنان زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و غیرحکومتی به جز نهادهای معدود صحی بازداشته و نیز بر رفتن زنان و دختران به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و حمام‌ ممنوعیت وضع کرده است.

سازمان بین‌المللی کار گزارش داده است که پس از مسلط شدن طالبان، میزان اشغال زنان در افغانستان ۲۵ درصد کاهش یافته و به گفتۀ این نهاد بین‌المللی محدودیت‌های طالبان بر کار و آموزش زنان این وضعیت را تشدید کرده است.