ملل متحد: سیلاب‌ها در افغانستان بیش از ۱۰۰هزار نفر را متاثر کرده است

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید که سرازیر شدن سیلاب‌ها در بسیاری از ولایات این کشور، ده‌ها هزار نفر را متاثر کرده است.

اوچا در گزارشی گفته است که در جریان سال جاری، سیلاب‌ها جان بیش از ۲۵۰ نفر را گرفته و بیش از ۱۰۰هزار نفر دیگر را در افغانستان با مشکل مواجه کرده است. به گفتۀ این سازمان، شمار قربانیان سیلاب‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی، ۷۵ درصد افزایش یافته است. سال گذشته، ۱۴۷ نفر در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها در افغانستان جان باخته بودند.

بر اساس این گزارش در اثر بارندگی‌های شدید در ماه‌های اخیر، سیلاب‌ها در ۳۰ ولایت افغانستان سرازیر شده که این حوادث طبیعی، بیشترین تلفات و خسارات را به باشندگان ولایات ننگرهار، کنر، خوست، لوگر و قندهار وارد کرده است.

اوچا اضافه کرده که ملل متحد همراه با شرکای بشردوستانه‌اش به کمک‌های اضطراری به سیلاب‌زدگان ادامه داده و تاکنون، ۸۵هزار نفر از این کمک‌ها مستفید شده اند. به گفتۀ اوچا این کمک‌ها شامل، غذا، خیمه، ارایۀ خدمات صحی، توزیع کمک‌های بهداشتی، تامین آب آشامیدنی و سایر لوازم حیاتی بوده است.

ملل متحد همچنان اضافه کرده است که تا پایان ماه جون، حدود ۲۳ میلیون نفر از کمک بشردوستانۀ سازمان‌های بین‌المللی در سراسر افغانستان مستفید شده اند. اوچا تاکید کرده است که تا پایان سال جاری میلادی، به ۲۲.۱ میلیون نفر در افغانستان کمک خواهد کرد.

خواست طالبان از جامعۀ بین‌المللی

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان از جامعۀ جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست که به کمک‌های شان به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی در این کشور ادامه دهند.

آقای متقی که روز پنجشنبه اول سپتمبر (۱۰ سنبله) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد افزود که در ماه‌های گذشته حوادث طبیعی مرگباری در این کشور رخ داده که مشکلات زیادی را به مردم به بار آورده است.

او افزود که آسیب‌دیدگان زلزلۀ اخیر در جنوب-شرق افغانستان و سیلاب‌های اخیر در اکثر ولایات این کشور، زیان‌های هنگفتی را به مردم وارد کرده و آنان در حال حاضر، نسبت به هر زمان دیگر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان اضافه کرد که در اثر سیلاب‌های اخیر، دست‌کم ۲۰۰ نفر جان باخته و حدود ۳۰۰ تن دیگر زخمی شده اند. بر بنیاد معلومات این مقام‌ طالبان در این سیلاب‌ها، بیش از ۱۲هزار منزل مسکونی و هزاران جریب زمین زراعتی تخریب شده است.

این در حالی است که پیش از این، کشورهای کمک‌کننده در نشست مجازی جذب کمک‌های بشری به افغانستان، کمک ۲.۴ میلیارد دالری را برای سال ۲۰۲۲ تعهد کردند. اما ملل متحد برای رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان، خواستار کمک ۴.۴ میلیارد دالر شده بود.

در یک سال گذشته افغانستان با آفات طبیعی از جمله خشکسالی، زلزله و سیلاب مدهش مواجه بوده است که در اثر آن هزاران نفر کشته و زخمی شده اند و خسارات هنگفت مالی نیز به مردم این کشور وارد کرده است.

اخیراً سازمان بین‌الملل مهاجرت (IOM) گفت که در اثر بارندگی‌ها و سرازیر شدن سیلاب‌ها در افغانستان، در برخی مناطق فعالیت شبکه‌های مخابراتی قطع شده و نیز تخریب جاده‌ها روند کمک‌رسانی به سیلاب‌زدگان را با مشکل مواجه کرده است.

این سازمان به تاریخ ۲۶ اگست (چهارم سنبله) در گزارش هفته‌وار خود گفت که با وجود بارندگی‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها، گروه‌های امدادرسان در بسیاری از ولایات و مناطق آسیب‌دیده، مستقر شده و به کمک‌های خود به نیازمندان پرداخته اند.