اوچا بودجهٔ پنج میلیون دالری را برای فراهم آوری کمک‌های بشری به زلزله‌زدگان در افغانستان تصویب کرد

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) بودجهٔ پنج میلیون دالری را برای فراهم آوری کمک‌های فوری به ساحات زلزله‌زده در افغانستان، تصویب کرد.

اوچا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که دانیال اندریس، هماهنگ کنندهٔ کمک‌های بشری، این تخصیص عاجل را از صندوق بشری افغانستان منظور کرده است تا از تلاش‌های امدادرسانی در این کشور حمایت صورت گیرد.

پیش از این اوچا در گزارش اخیر درباره زلزلۀ روز شنبه در ولایت هرات گفته است که عملیات جستجو و نجات توسط تیم‌های واکنش سریع در مناطق زلزله‌زدۀ ولسوالی زنده‌جان این ولایت جریان دارد.

این ادارۀ ملل متحد شب یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) با نشر گزارشی گفت که صد در صد خانه‌های مناطق زلزله‌زدۀ ولسوالی زنده جان ویران شده است که یک‌هزار و ۶۶۳ خانواده که تعداد اعضای آنها به ۱۱هزار و ۵۸۵ نفر می‌رسد، متضرر شده اند.

پیش از این، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در صفحهٔ ایکس‌اش نگاشته بود که امریکا تاثیرات زلزلهٔ روز گذشته در شمال‌غرب افغانستان را از نزدیک نظارت می‌کند.

او نگاشته است: "شرکای بشری ما مساعدت‌های فوری را برای حمایت از مردم افغانستان، فراهم می‌کنند."

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد تعداد کشته‌شدگان این زلزله را یک‌هزار و ۲۳ نفر و زخمیان را یک‌هزار و ۶۶۳ نفر اعلام کرده است. بر اساس گزارش پس از این زلزله ۵۱۶ نفر به شمول ۲۰۳ مرد و ۲۱۳ زن در ولسوالی زنده‌جان مفقود شده اند.

حکومت طالبان روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) گفت که در مجموع در نتیجه زلزلۀ روز گذشته در هرات ۲۰۵۳ نفر در ۱۳ روستا جان باخته و ۱۲۴۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته که ممکن است آمار قربانیان این زلزله افزایش یابد.

بر اساس گزارش اوچا، ۱۵۰ خانواده در ولسوالی انجمیل، ۹۵ خانواده در گلران، ۶۰ خانواده در کوهسان و ۳۰ خانواده در ولسوالی کشک رباط سنگی در این زلزله زیانمند شده اند.

اوچا در این گزارش گفت: "مقامات فعلی روستای نایب رفیع زنان و کودکانی را که خانه هایشان در زلزله شنبه شب و یکشنبه ویران شده بود به شهر هرات انتقال داده اند. بر اساس ارزیابی انجام شده تا کنون در ولسوالی زنده جان، ۳۳ کودک زیر سن قانونی، ۱۵ زن سالخورده و ۴۸ زن که سرپرست خانواده هایشان می‌باشند، شناسایی شده اند."

اوچا همچنان گفته است که بیشتر مجروحان این زلزله به شفاخانه حوزوی هرات منتقل شده اند. در حال حاضر ۱۹۹ زن، ۸۱ مرد، ۲۹۹ کودک و ۴۳ نفر دیگر که هویت آنها فاش نشده است در این شفاخانه تحت درمان قرار دارند و همچنان ۲۵۲ نفر از مجروحان منتقل‌شده به شفاخانه، جان باخته اند.

روز شنبه زلزلۀ ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر ولایات هرات، بادغیس، فراه و هلمند را تکان داد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، پس از اولین زلزله، حداقل هشت پس‌لرزه دیگر در هرات احساس شد.

بر اساس معلومات مقامات محلی، بیشترین خسارات این زلزله در مناطق روستایی ولسوالی‌های زنده جان و غوریان هرات به مردم وارد شده است.

محمد موسی اشعری، رییس ادارهٔ مبارزه با حوادث طبیعی ولایت هرات، روز دوشنبه نهم اکتوبر (۱۷ میزان) به صدای امریکا گفت که ۲۰ روستا در ولسوالی زنده جان به طور کامل ویران شده و امدادگران در شماری از روستاها حضور دارند و تلاش‌های جستجو و نجات هنوز هم ادامه دارد.

اشعری گفت: "سازمان‌های امداد برای کمک به زلزله‌زدگان خیمه، غذا، آب، لباس گرم، ترپال و سایر وسایل مورد نیاز را تهیه کرده اند، اما به دلیل وسعت زیاد محل، ۲۰ روستا در نزدیکی کانون زلزله واقع شده و به کلی ویران شده است".

این در حالی است که دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد می‌گوید که برای عملیات جستجو، نجات و عملیات اضطراری پنج میلیون دالر را اختصاص داده است.

فراخوان کمک به زلزله‌زدگان هرات

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد با خانواده‌های قربانیان زلزله روز شنبه در ولایت هرات، ابراز همدردی کرده و برای شفای عاجل مجروحان ابراز امیدواری کرده است.

گوتیرش در اعلامیه‌ای که روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) نشر شد، گفت که اداره‌های سازمان ملل متحد در افغانستان در هماهنگی با مقامات فعلی در حال ارزیابی نیازهای زلزله‌زدگان استند.

اعلامیه گفته است:‌ "منشی عمومی سازمان ملل متحد از جامعه جهانی میخواهد که با نزدیک‌شدن فصل زمستان برای کمک به زلزله‌زدگان گرد هم آیند، تعداد زیادی از زلزله زدگان قبل از این فاجعه نیاز به کمک داشتند."

برنامه جهانی غذا از تامین غذا برای ۷۰هزار نفر از ساکنان زلزله زده خبر داده است. علاوه بر این سازمان جهانی صحت، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و برخی دیگر از اداره‌های سازمان ملل متحد تیم‌های خود را برای کمک به زلزله زدگان در ساحه مستقر کرده اند.

میرویس عزیزی، رییس بنیاد عزیزی در شبکه اجتماعی ایکس با ابراز همدردی با زلزله‌زدگان ولایت هرات، از کمک اضطراری ۲۰۰ میلیون افغانی برای زلزله‌زدگان خبر داده است.

همچنان بورد کرکت افغانستان و تعدادی از بازیکنان تیم ملی کرکت نیز قول مساعدت به زلزله زدگان هرات را داده اند.