گوتیرش: دور نگهداشتن دختران افغان از آموزش نقض توجیه‌ناپذیر تساوی حقوق است

انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد، یک بار دیگر از تداوم بسته‌ماندن مکاتب دورۀ متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان اظهار نگرانی کرده است.

آقای گوتیرش روز شنبه سوم سپتمبر (۱۲ سنبله) در صفحۀ تویترش نگاشته است که هنوز هم در افغانستان دختران از مکتب دور نگهداشته می‌شوند.

او افزوده است که دور نگهداشتن دختران از مکتب نقض غیرقابل توجیه حقوق برابر است که به تمام افغانستان آسیب می‌رساند. سرمنشی ملل متحد تاکید کرده است که "دختران به مکتب تعلق دارند."

از سوی دیگر، هدر بار، معاون بخش حقوق زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر، در پاسخ تویت‌های گوتیرش نوشته است که این موارد حقیقت است، اما ملل متحد می‌تواند که کارهایی را در این زمینه انجام دهد.

خانم بار گفته است که برای پایان‌دادن به تمام معافیت‌های سفرهای رهبر طالبان فشار وارد شود و مقام‌های بیشتر این گروه به لیست ممنوعیت این سازمان اضافه شوند.

معاون بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر از سرمنشی ملل متحد خواسته است که از شورای حقوق بشر این سازمان بخواهد تا از حقوق بشر نظارت و پاسخگویی قویتر داشته باشند.

در همین حال، دیدبان حقوق افغانستان گفته است که دختران افغانستان خواهان اقدامات ملموس و قوی از سوی سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی حامی حقوق بشر و زنان استند.

با تسلط طالبان بر افغانستان از یک سال به این طرف دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم مانده اند و این مساله واکنش‌های گستردۀ داخلی و خارجی را به دنبال داشته است.

به دنبال تداوم محدودیت بر مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، وضعیت کنونی را برای زنان و دختران افغان نگران کننده خوانده است.

کمیشنری عالی ملل متحد پناهندگان حدود ده روز پیش گفت که زنان افغان با تهدیدهای بزرگ محدودیت مواجه استند.

این ادارۀ ملل متحد گفته بود که علاوه بر محدودیت تردد، دسترسی به کار و تحصیل زنان و دختران در افغانستان، با خطرات جدی روبرو است و بر مصوونیت و رفاه آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرد که برای سعادت آیندۀ افغانستان باید حقوق زنان و دختران حفظ شود.

طالبان هنوز در واکنش به اظهارات سرمنشی ملل متحد چیزی نگفته اند، اما قبلاً برخی از مقامات حکومت این گروه محدودیت‌های "فرهنگی و دینی" را از دلایل بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران یاد کرده اند.

وزارت معارف حکومت طالبان نیز بارها گفته است که تلاش‌ها برای بازگشایی مکاتب دختران جریان دارد، اما تا اکنون نتیجه نداده است.