هیات حکومت طالبان برای اشتراک در نشست 'یک کمربند و یک راه' به چین رفت

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که هیاتی به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، برای اشتراک در سومین کنفرانس "یک کمربند و یک راه" عصر یکشنبه به چین سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، قرار است رهبران و نمایندگان تعدادی از کشورهای جهان روز سه‌شنبه در این کنفرانس در بیجینگ، پایتخت چین، اشتراک کنند. این کنفرانس به تاریخ ۱۷ و ۱۸ اکتوبر برای دو روز برگزار می‌شود.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، روز دوشنبه ۱۷ اکتوبر (۲۵ میزان) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت: "[سرپرست وزارت] صنعت و تجارت ضمن اشتراک در نشست یک کمربند و یک راه، در مورد دهلیز واخان نیز صحبت خواهد کرد."

به گفتهٔ جواد، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، همچنین از سرمایه‌گذاران چینی خواهد خواست تا در افغانستان بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

او گفت که تعامل با چین در خصوص پروژۀ "یک کمربند و یک راه" یکی از برنامه‌های اساسی حکومت این گروه است و چین نیز در این خصوص علاقمند همکاری با افغانستان است.

به گفتۀ جواد، پروژۀ "یک کمربند و یک راه" یک پروژۀ تجارتی و اقتصادی است که افغانستان به عنوان کوتاه‌ترین مسیر به کشورهای خلیج، شرق میانه، کشورهای اروپایی و برعکس می‌تواند، نقش مثبت داشته باشد.

پیش از این رسانه بلومبرگ گفته بود که حکومت طالبان با چین و پاکستان برای اتصال پروژه یک کمربند و یک راه با افغانستان به توافق رسیده است.

عبدالسلام جواد افزود که "تحکیم و تقویت روابط اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری با چین" از دیگر اهداف سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به بیجینگ است.

حکومت طالبان در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی را برای سرمایه گذاری چینی‌ها در افغانستان انجام داده است، اما بر اساس معلومات خانجان الکوزی، یکی از اعضای هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، چین هنوز در افغانستان سرمایه‌گذاری چشمگیر نکرده است.

الکوزی گفت: "سرمایه گذاران چینی می‌خواهند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و بیایند تحقیق کنند، اما تاکنون سرمایه‌گذاری قابل توجهی در اینجا صورت نگرفته است، آنها در چندین پروژه کوچک با افغان‌ها شریک شده اند".

جواد گفته است که در حال حاضر سطح مبادلات تجاری چین و افغانستان به یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دالر می‌رسد که از این میان ۳۰ میلیون دالر آن صادرات افغانستان به چین است.

به گفتۀ او، چین به عنوان یک کشور مهم برای تجارت افغانستان به شمار می‌رود و همچنان برای معرفی کالاهای تجارتی افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.