طرح جدید صحی در افغانستان؛ به مریض‌داران دوای ارزان عرضه شود

آرشیف

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که بر اساس طرح جدید این وزارت، بیماران در شفاخانه‌ها به آسانی می‌توانند دواهای مورد نیاز شان را به دست بیاورند.

سید رسول منگل، رییس تمویل اقتصاد و صحت این وزارت امروز دوشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که برای ایجاد سهولت برای بیماران طرح "عرضه خدمات دوایی" ایجاد شده است.

او گفت که بر اساس این طرح، ادویه با کیفت با قیمت ارزان در اختیار بیماران در شفاخانه‌ها قرار می‌گیرد.

به گفتۀ منگل، بخشی از دواها سالانه خریداری می‌شود و بیماران در شفاخانه‌ها به صورت رایگان به آن دواها دسترسی دارند، اما بخش دیگر از دواها است که در اختیار شفاخانه‌ها قرار ندارد، یا شامل بسته‌های رایگان نیست، بیماران از بیرون شفاخانه خریداری می‌کنند.

او افزود: "ما این سهولت را برای آنان فراهم می‌کنیم که در داخل شفاخانه بخش عرضه خدمات دوایی را ایجاد می‌کنیم. مردم می‌توانند دوا را با قیمت ارزان، به قیمتی که خریداری می‌شود، با همان قیمت به بیماران عرضه شود".

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در حالی از ایجاد تسهیلات در بخش خدمات دارویی خبر می‌دهد که همانند سایر بخش‌ها، بخش بهداشت در افغانستان نیز با کمبود کمک‌های بشری مواجه است.

سازمان جهانی صحت در اواسط ماه اگست گفت که در صورت تامین‌نشدن بودجه، هشت میلیون افغان دسترسی به خدمات اولیه صحی و کمک‌های درمانی حیاتی را از دست خواهند داد و ۴۵۰هزار بیمار نیز از خدمات مناسب تروما و نجات زندگی برخوردار نخواهند شد.

سازمان جهانی صحت تخمین زده است که اگر کمک‌های مالی فراهم شود، علاوه بر ارقام بالا، ۱.۶ میلیون نفر به خدمات درمان بیماری‌های عصبی و روانی دسترسی خواهند داشت.

تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، گفته است: "وضعیت افغانستان بسیار ناراحت کننده است و کمبود منابع و بودجه برای حمایت از کارمندان صحی و مراکز صحی جان افراد بی‌شماری را تهدید می‌کند. زنان و دختران بیشترین آسیب را می‌بینند".

سازمان ملل متحد در آغاز ۲۰۲۳ از جامعه بین المللی درخواست کرد که بودجه‌ای بالغ بر ۳.۲۶ میلیارد دالر را برای ادامه برنامه‌ها امداد‌رسانی در افغانستان فراهم کند، اما کشورهای تمویل‌کننده تنها ۸۰۰ میلیون دالر را تا ماه اگست به سازمان ملل متحد اختصاص داده اند که کمتر از ۲۵ درصد از کل مبلغ درخواستی است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز گفته است که ۲۶۲ مرکز صحی در افغانستان به دلیل کمبود بودجه بسته شده است.