امیدواری امریکا از آزادی گروگان‌های بیشتر از بند گروه حماس

گروه حماس هنوز هم ۱۲۹ گروگان را در اسارت خود دارد.

ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) ابراز امیدواری کرد که گفتگو‌ها به وساطت قطر موجب آزادی گروگان‌های بیشتر از نزد گروه حماس شود.

در صورتی که توافقی صورت گیرد، اسراییل نیز در آزای آزادی گروگان‌ها، آتش‌بس خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، به خبرنگاران گفت:‌ ''نمی‌خواهم در محضر عام در مورد این گفتگو‌ها زیاد صحبت کنم، اما امیدواریم که نتیجه بدهد و زود نتیجه بدهد."

حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته، نزدیک به ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت که در جریان آتش بس موقت میان اسراییل و حماس در نومبر سال گذشته، این گروه بیش از ۱۰۰ گروگان را آزاد کرد.

در همین حال، تانک‌های اسراییلی روز سه‌شنبه دوباره وارد بخش‌هایی از شمال غزه شدند، تانک‌هایی که یک هفته قبل از این منطقه تخلیه شده بودند. در عین حال، شمال غزه روز سه شنبه شاهد انفجار‌های گسترده بود و صدای فیر مرمی در منطقهٔ مرزی اسراییل و شمال غزه در جریان شب شنیده می‌شد.

در عین حال، سیستم ''گنبد آهنین'' یا سیستم دافع هوای اسرییل دو راکتی را سرنگون کرد توسط تندروان از غزه به سمت اسراییل پرتاب شده بود. پرتاب راکت از غزه نشان می‌دهد که با وجود حملات پیهم و گستردهٔ اسراییل، شبه نظامیان هنوز هم توانایی راکت پراگنی بر اسراییل را دارند.

اسراییل می‌گوید که نیروهای آن کشور ده‌ها جنگجوی حماس را در جریان شب در منطقهٔ بیت لاهیهٔ غزه کشته اند. اما مقامات صحت غزه گفته اند که در حملات شبانهٔ اسراییل ۱۵۸ نفر کشته شدند.

این مقامات گفته اند که از آغاز حملات تهاجمی اسراییل بر نوار غزه،‌ ۲۴ هزار و ۲۸۵ نفر به شمول جنگجویان حماس و غیرنظامیان کشته شده اند و بیش از ۶۰ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۴۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برد.

اسراییل در حالی از حملات هوایی بر شمال و بخش‌هایی از جنوب غزه خبر داده است که یک روز پیش، یوال گالانت، وزیر دفاع اسراییل گفت که مرحلهٔ شدید جنگ بر ضد حماس به زودی پایان خواهد یافت، اما توافق به آتش‌بس را رد کرد.

نیروهای دفاعی اسراییل گفته اند که حملات هوایی،‌ شبه‌نظامیان را در منطقه شاطی واقع در شمال غزه و منطقهٔ خان یونس در جنوب غزه هدف قرار داد. به گفتهٔ نظامیان اسراییل، نیروهای ‌آن کشور ده‌ها شبه نظامی را کشتند.

در همین حال، صدراعظم قطر ضمن اینکه از تهدید گسترش منازعه هشدار داد، گفت که راه حل دو دولت-اسراییل و فلسطین-می‌تواند راه حلی پایدار باشد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس صحبت می‌کرد،‌ گفت:‌ ''آنچه ما همین حالا در منطقه داریم، نسخهٔ‌ تشدید جنگ در همه جاست."

یک روز پیش از این،‌ انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، بار دیگر خواهان آتش‌بس فوری بشر دوستانه در غزه شد. او تاکید کرد که فراهم‌آوری کمک‌های بشری برای فلسطینی‌ها یک ضرورت عاجل است.

گوتیرش همچنین خواستار آزادی همه افرادی شد که توسط حماس گروگان گرفته شده اند. این مقام ارشد ملل متحد همچنین خواهان توقف گسترش جنگ در شرق میانه شد.

گوتیرش در مقر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت از آنچه در منطقه رخ می‌دهد،‌ ''عمیقاََ" نگران است.

در تهیهٔ این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز، فرانس پرس و اسو شیتد پرس استفاده شده است.