شارژدافیر ناروی به متقی: به زنان اجازه دسترسی کامل به آموزش بدهید

پال کلومان بکر، شارژدافیر سفارت ناروی برای افغانستان، در دیدار با مقامات حکومت طالبان خواستار اجازۀ دسترسی کامل زنان به آموزش و کار شده است.

آقای بکر ناوقت روز پنجشنبه ۲۶ جنوری (ششم دلو) در تویترش نوشته است که با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، و دین‌محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد حکومت طالبان، دیدار کرده و از آنان خواسته است که به زنان و دختران اجازۀ دسترسی کامل به کار و آموزش داده شود.

او گفته است که ناروی برای حل این مساله (اقدام حکومت طالبان مبنی بر منع کار و آموزش زنان) به تعامل دوامدار متعهد است.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی، به طور مداوم محدودیت‌هایی را برای زنان و دختران در سراسر کشور اعمال کرده اند، نه تنها به زنان در ادارات دولتی اجازه کار نداده اند، بلکه طالبان کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی را نیز ممنوع کرده اند.

همین‌گونه طالبان زنان و دختران را از تعلیم و تحصیل در مکاتب و پوهنتون‌ها محروم کرده اند و تنها به دختران اجازه آموزش تا صنف ششم را داده اند.

از سویی هم، ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، گفته است که شارژدافیر ناروی در امور افغانستان با امیر خان متقی دیدار و دو جانب در کنار کمک‌های بشردوستانه، مسایل امنیتی و گسترش همکاری، در مورد مسایل سیاسی صحبت کرده اند.

تکل از قول شارژدافیر ناروی برای افغانستان گفته است که کشورش به روابط بلندمدت با افغانستان و مشارکت افغان‌ها متعهد است و به گفتۀ او، ناروی با شرکای بین‌المللی برای تعامل سیاسی با افغانستان همکاری خواهد کرد.

بر اساس اعلامیه وزارت خارجۀ طالبان، سرپرست این وزارت گفته است که ناروی باید با توجه به تجربه و نقشی که دارد افغانستان و جهان را نزدیکتر کند و "اقدامات جدید حکومت افغانستان باید ستوده شود و به آن پاسخ مثبت داده شود".

علاوه بر‌ آن، متقی واردکردن فشار بر حکومت طالبان را بی‌فایده خوانده و بر تداوم همکاری و تعامل تاکید کرده است.

در اعلامیه به نقل از متقی آمده است: "طوری که تاریخ نشان داده است، استفاده از گزینه‌های فشار در افغانستان نتیجه‌ای ندارد و اکنون باید با همکاری با یکدیگر پیش برویم...متاسفانه هنوز هم بعضی کشورها باورمند به گزینهٔ فشار اند".

طالبان در اگست ۲۰۲۱ یک بار دیگر در افغانستان قدرت را به دست گرفتند، اما تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

جامعه بین المللی به ویژه کشورهای غربی بار بار تاکید کرده اند که طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی و تضمین حقوق همه افغان‌ها اعم از زنان و دختران و اقلیت‌های قومی ابتدا باید به آرا و نظرات مردم خود احترام بگذارند، چون تنها راه برای بقای حکومت طالبان در افغانستان همین است.