قصر سفید: اشغال دراز مدت غزه توسط اسراییل 'درست نیست'

در حالی که گمانه‌زنی‌ها در مورد آیندهٔ غزه پس از جنگ بالا گرفته است، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید می‌گوید که اشغال دراز مدت غزه برای اسراییل "مناسب" نیست.

سالیوان روز جمعه ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) در تل‌ابیب به خبرنگاران گفت: "ما معتقد نیستیم که اشغال غزه، اشغال مجدد غزه در درازمدت برای اسراییل منطقی یا درست باشد."

او پس از دیدار با مقامات ارشد اسراییلی گفت: "در نهایت کنترول غزه، اداره غزه و امنیت غزه باید به فلسطینی‌ها منتقل شود."

مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت که ایالات متحده و اسراییل هم نظر اند که جنگ در غزه ماه‌ها طول خواهد کشید، اما "بحث های فشرده" در مورد مراحل بعدی درگیری و پس از ختم درگیری نیز جریان دارد.

سالیوان بدون اشاره به چارچوب زمانی گفت: "گذر به مرحله دیگری از این جنگ وجود خواهد داشت، مرحله‌ای که به روش‌های دقیق‌تری بر هدف قرار دادن رهبری (حماس) و عملیات‌های استخباراتی" علیه این گروه شبه‌نظامی متمرکز خواهد بود."

یک مقام ارشد دیگر دولت ایالات متحده گفت که واشنگتن و اسراییل گذر از مرحله بمباران گسترده به عملیات‌های نظامی کوچک را نیز به بحث گرفته اند.

این مقام که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود گفت که مرحله بعدی روی "اهداف با ارزش بالا و زیرساخت‌های نظامی خاص" تمرکز خواهد داشت.

سالیوان روز جمعه به کرانهٔ غربی سفرکرد و با محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگردان فلسطین دیدار کرد.

دفتر ریاست ادارهٔ خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که عباس به سالیوان گفته است که "غزه بخشی جدایی ناپذیر کشور فلسطین است" و افزوده که "جدایی یا هرگونه تلاش برای منزوی کردن بخشی از آن غیرقابل قبول است".

در این بیانیه آمده است: "عباس بر نیاز فوری به توقف تجاوزات جاری اسراییل، به ویژه نسل کشی که این روزها علیه مردم فلسطین در غزه انجام می شود، تاکید کرد."

او گفت که "حفاظت غیرنظامیان از مصیبت‌ها و ویرانی های ناشی از ماشین جنگی اسراییل بسیار مهم است".

ایالات متحده پیشنهاد کرده است که ادارهٔ خودگردان فلسطین می‌تواند نقشی در ادارهٔ غزه پس از ختم جنگ داشته باشد.

سالیوان گفت: "ما معتقدیم که تشکیلات خودگردان فلسطین نیاز به نوسازی و احیای مجدد دارد، و باید از نظر روش حکومتداری و نمایندگی از مردم فلسطین تجدید شود."

پیش از این، جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده و کاملا هریس، معاون او نیز گفته بودند که غزه و کرانهٔ غربی باید در نهایت تحت یک ادارهٔ جدید فلسطینی دوباره متحد شوند.

واشنگتن، متحد نزدیک اسراییل، حمایت کامل خود را از واکنش این کشور به حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس نشان داده، اما با ادامهٔ افزایش تلفات غیرنظامیان در حملات اسراییل بر غزه از نحوه حملات ابراز نگرانی کرده و پرسش‌هایی را در مورد آیندهٔ این ساحه پس از سرکوب گروه حماس مطرح کرده است.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت و تندروان این گروه ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند، اسراییل حملات هوایی و زمینی را بر غزه آغاز کرد که تا کنون، به گفتهٔ مقام‌های فلسطینی، منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۸۸۰۰ فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، شده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین که توسط غرب حمایت می‌شود، بخش هایی از کرانه غربی اشغالی را اداره می کند. حماس کنترل غزه را در سال ۲۰۰۷ از حزب فتح به رهبری محمود عباس، رییس‌ ادارهٔ خودگردان فلسطین گرفت و از آن زمان تاکنون بر غزه حکومت می‌کند.