منابع: رییس جمهور پیشین امریکا با اتهامات جنایی مواجه شده است؛ ترمپ: بی‌گناهم

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، بر اساس معلومات برخی از منابع، از سوی هیات منصفهٔ فدرال به نگهداشتن اسناد محرم دولتی و ممانعت از روند عدلی متهم شده، اما وی یک بار دیگر بر بی‌گناهی‌اش تاکید ورزیده است.

برخی از منابع آگاه از موضوع این خبر را گزارش داده اند.

رییس جمهور پیشین ایالات متحده در رسانهٔ اجتماعی تروث (حقیقت) خودش متهم شدنش را تایید کرده و نگاشته است: "ادارهٔ مفسد بایدن به وکلای من آگاهی داده است که من متهم شده ام."

او در یک پیام ویدیویی در صفحهٔ انستاگرامش ادعا کرده که این همه اتهامات "مداخله در انتخابات" است و بر اساس شایعات نادرست وارد شده است و تعهد کرد که یک بار دیگر بی‌گناهی‌اش را ثابت خواهد کرد.

دونالد ترمپ همچنان نگاشته است که او به روز سه شنبه به محکمه‌ای در شهر میامی ایالت فلوریدا احضار شده است.

وکلای ترمپ تاکنون در این مورد تبصره نکرده اند. جک اسمیت، مشاور ویژهٔ وزارت عدلیه که تحقیقات در این مورد را انجام می‌دهد از دادن معلومات در این خصوص خود داری کرد.

یک منبع دیگر به شرط افشا نشدن نامش به رویترز گفت که دونالد ترمپ با هفت فقرهٔ جنایی در قضیهٔ فدرال مواجه است.

اما این رییس جمهور پیشین ایالات متحده در یک پیام ویدیویی گفته است که "من یک مرد بی‌گناه استم و هیچ کار نادرستی انجام نداده ام."

خبرگزاری رویترز گفته است که تا اکنون در مورد اتهامات مشخصی که ترمپ با آن مواجه است، معلومات دریافت نکرده است.

یک مامور بیروی تحقیقات فدرال (FBI) سال گذشته به یک محکمهٔ فدرال گفت که دلایلی مبنی بر ارتکاب جرایم متعدد وجود داشت، به شمول مانع شدن روند عدلی و نگهداشت غیر قانونی اسناد حساس دفاعی.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید هیات منصفهٔ محکمهٔ فدرال نیویارک ترمپ را در پروندهٔ 'آزار جنسی' مسوول شناخت

وزارت عدلیهٔ‌ ایالات متحده در این مورد تحقیق می‌کند که آیا ترمپ از اسناد محرم دولتی که پس از ترک قصر سفید در سال ۲۰۲۱ نزدش نگهداشته بود، سوی استفاده کرده است یا نه.

تحقیق کنندگان حدود یک سال پیش، در حدود ۱۳۰۰۰ سند را از اقامت‌گاه ترمپ در فلوریدا ضبط کرده بودند. از آن میان ۱۰۰ سند، محرم علامه گذاری شده بود، با وجود آنکه یکی از وکلای ترمپ در گذشته گفته بود که تمامی اسنادی که علامه‌گذاری محرم داشت دوباره به حکومت برگشتانده شده است.

رییس جمهور پیشین در گذشته از حفظ و نگهداری این اسناد دفاع کرده و گفته بود که در زمان تصدی ریاست جمهوری‌اش این اسناد را غیر محرم ساخته بود. اما او در این مورد شواهدی را ارایه نکرده است.

در تاریخ ایالات متحده، ترمپ نخستین رییس جمهور پیشین است که دوبار با اتهامات جنایی مواجه بوده و متهم می‌شود.

در ماه اپریل، دونالد ترمپ، در ۳۴ فقرهٔ جرم جعلکاری سوابق تجارتی مرتبط به پرداختن پول به یک هنرپیشهٔ فلم‌های سکس، پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶، اظهار بی‌گناهی کرد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ترمپ ۳۴ مورد اتهام علیه خویش را رد کرد

با وجود این همه، دونالد ترمپ در رقابت دست یابی به نامزدی حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، پیشتاز است.

نظرپرسی‌ها نشان می‌دهد که پس از متهم شدن در نیویارک، ترمپ در این رقابت از سایر رقبای هم حزبی‌اش پیشی گرفته است.

ترمپ ادعا کرد که یک بار دیگر از همه کاندیدان ریاست جمهوری، به شمول جو بایدن، پیشی دارد و گفت که یک بار دیگر زمان انتخابات است و "آن‌ها تلاش می‌کنند تا یک نام نیک را نابود کنند تا در انتخابات برنده شوند".

در کنار اتهامات کنونی، علیه دونالد ترمپ تحقیقات فدرال دیگری مبنی بر تلاش برای واژگون کردن شکست‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به جو بایدن، نیز جریان دارد.