ترمپ نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا اعلام کرد

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده شام سه شنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) رسماً آمادگی اش را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده اعلام کرد.

آقای ترمپ در سخنرانی از اقامتگاهش در پام بیچ ایالت فلوریدا گفت: "برای آنکه امریکا را دوباره به عظمت سابق برگردانیم، امشب نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام می‌کنم. "

بیشتر سخنرانی آقای ترمپ بر انتقاد از کارکردهای جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده و "دست‌آوردهای سیاسی" دوران ریاست جمهوری خودش متمرکز بود. او گفت: "دو سال پیش ما ملت بزرگی بودیم و به زودی دوباره ملت بزرگی خواهیم شد."

دونالد ترمپ درست یک هفته بعد از انتخابات میان دوره‌ای کانگرس امریکا که با عملکرد ضعیف و ناکامی شماری از نامزدهای مورد حمایت آقای ترمپ به همراه بود، برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آیندۀ امریکا اعلام آمادگی می‌کند.

ترمپ امیدوار بود که نامزدان مورد حمایت وی در انتخابات هفتۀ گذشته پیروز شوند تا خودش از آن پیروزی به عنوان تختۀ خیز برای نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴ کار بگیرد. اما اکنون برخی جمهوریخواهان بار ملامت ناکامی‌های انتخابات هفتۀ گذشته را که منجر به تمدید کنترول حزب دموکرات بر مجلس سنای امریکا شد، بر دوش ترمپ می‌اندازند.

اما ترمپ بار ملامت شکست‌های نامزدان جمهوریخواه در انتخابات هفتۀ گذشته امریکا را به دوش مچ ‌مک‌کانل رهبر جمهوریخواهان مجلس سنا می‌اندازد. با اینحال شمار زیاد جمهوریخواهان انتقاد دارند که ترمپ در ایالت‌های پنسلوانیا و اریزونا از نامزدانی حمایت کرده است که محبوبیت چندانی نداشته یا از ادعاهای وی در مورد تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ و یا هم از دیدگاه‌های سختگیرانۀ وی در مورد سقط جنین حمایت کرده اند.

او یگانه رییس جمهور امریکا است که در طول تصدی چهارسالۀ ریاست جمهوری دوبار استیضاح شد و نیز کسی است که روزهای پایانی ریاست جمهوری‌ وی با یورش خونین طرفدارانش بر مقر کانگرس ایالات متحده در ششم جنوری ۲۰۲۱ رقم خورده است. همچنین، دونالد ترمپ به خاطر انتقال صدها سند محرم دولتی به اقامتگاه شخصی‌اش زیر پیگرد قرار دارد.

شمار زیاد روسای جمهور ایالات متحده در دو دور پی در پی عهده دار این سمت بوده اند، اما در تاریخ ایالات متحده تنها یک نفر، گروفر کلفلند در دو دورۀ متفاوت و مجزا از هم در سال‌های ۱۸۸۴ و ۱۸۹۲ رییس جمهور ایالات متحده بوده است.

در صورتی که آقای ترمپ، ۷۶ ساله، نامزدی نهایی حزب خود را در انتخابات کسب کند، احتمالا بار دیگر با جو بایدن رییس جمهور امریکا روبرو خواهد شد. آقای بایدن که به زودی ۸۰ ساله می شود گفته است که قصد دارد در انتخابات ۲۰۲۴ رقابت کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.