ترکیه خواستار وضع تعزیرات بین المللی بر اسراییل شد

هاکان فیدان، وزیر خارجهٔ ترکیه

وزیر خارجهٔ ترکیه امروز ۱۵ اکتوبر (۲۴ میزان) خواهان وضع تعزیرات بر اسراییل و قطع حمایت جامعهٔ بین المللی از این کشور شد.

هاکان فیدان، در نشستی پیرامون آیندهٔ دولت فلسطینی گفت: "ما حدود صحبت، دپلوماسی و سیاست‌های بین المللی را طی کردیم. ما باید با تعزیرات آغاز کنیم."

ترکیه از منتقدین سرسخت عملیات نظامی اسراییل در غزه و لبنان بوده و ملل متحد را به ناکامی در وضع تعزیرات بر اسراییل متهم کرده است.

فیدان افزود که اسراییل تا اکنون به تقاضاها برای توقف جنگ در غزه پاسخ نداده است، "به این معنی که جامعهٔ بین المللی اکنون باید به اقدام حقوقی متوسل شود. اسراییل باید تحریم شود".

او اضافه کرد که اسراییل تا اکنون به خاطر اقدامات‌اش در غزه هیچ گونهٔ بهایی اقتصادی، سیاسی یا نظامی نپرداخته است و یگانه راه تغییر قطع حمایت جهانی از این جنگ است و "اگر چنین نشود، اسراییل به نسل‌کشی و کشتارعام در غزه ادامه خواهد داد" .

این دپلومات ارشد ترکی گفت در حالی که جهان بر حملات هوایی اسراییل بر لبنان تمرکز دارد، این تنش نباید توجه را از غزه منحرف سازد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، هفتهٔ گذشته گفت که " خونریزی" که از یک سال در غزه جریان دارد، مایهٔ "شرمساری مشترک برای بشریت است".

با وجود آنکه شماری از کشورهای اتحادیهٔ اروپا نظریه تعزیرات اقتصادی بر اسراییل را مطرح کرده اند، اما این پیشنهاد فرصت اندک تصویب را در این اتحادیهٔ ۲۷ عضوی دارد که اعضای آن در مورد جنگ در غزه موقف‌های متفاوت دارند.

جنگ اسراییل با حماس بعد از حمله حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل آغاز شد که در آن به گفتهٔ مقامات اسراییلی ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و ۲۵۰ تن دیگر آنان توسط حماس به گروگان گرفته شد.

وزارت صحت غزه گفته است که از زمان آغاز این جنگ تاکنون بیش از ۴۲ هزار و ۳۰۰ فلسطینی در حملات اسراییل کشته شده و اکثر جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه، از مناطق خود بیجا شده اند.

رییس جمهور ترکیه، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، را " قصاب غزه" خوانده و او را با ادولف هتلر آلمان نازی مقایسه کرده است.