ترکمنستان شارژدافیر ما را پذیرفت – طالبان

رشید مرادوف، معاون شورای وزیران و وزیر خارجۀ ترکمنستا در دیدار با فضل‌محمد صابر، شارژدافیر طالبان

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان گفته است که رشید مرادوف، معاون شورای وزیران و وزیر خارجۀ ترکمنستان، فضل‌محمد صابر را به حیث شارژدافیر این گروه در سفارت افغانستان در عشق‌آباد پذیرفته است.

فطرت با فرستادن پیام تصویری به خبرنگاران گفت که مرادف روز گذشته ۲۶ جولای (پنجم اسد) در مراسم معرفی شارژدافیر طالبان گفته که ترکمنستان و افغانستان در تلاش تطبیق پروژه‌های بزرگ استند، از همین‌رو ارتقای سطح روابط دپلوماتیک گامی لازم در این راستا است.

او افزود: "امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] خوشبین است و توقع دارد که در نتیجۀ تلاش‌های دپلوماتیک، امورعملی پروژه‌های بزرگ اقتصادی تاپی، تاپ و خط آهن هرات – تورغندی به زودی آغاز شود."

رشید مرادوف هفتۀ گذشته در سفرش به پاکستان با مقامات پاکستانی در مورد پروژه‌های خط لوله گاز تاپی و پروژه انتقال برق (تاپ) گفتگو کرد و دو طرف موافقه کردند که اجرای این پروژه‌ها تسریع شود.

ترکمنستان در دهۀ ۹۰ میلادی، در زمان دور اول حاکمیت طالبان در افغانستان قصد داشت پروژه گسترش خط لوله گاز (تاپی) از این کشور به پاکستان و هند از طریق افغانستان را آغاز کند، اما ناامنی در افغانستان و عدم تمایل به سرمایه‌گذاری برای تمویل سبب شده است تا این پروژه هنوز اجرایی نشود.

همچنان ترکمنستان در دوره نظام جمهوریت در افغانستان، پروژه انتقال برق از افغانستان به آسیای جنوب (تاپ) را نیز اعلام کرد که این پروژه نیز به دلیل مشکلات تا اکنون عمی نشده است.

ترکمنستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که از اگست ۲۰۲۱ روابط خوبی با حکومت طالبان داشته و مانند برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه، امور سفارت افغانستان را به حکومت طالبان واگذار کرده است.

قبل از اینکه طالبان شارژدافیر طالبان را بپذیرد،‌ سفارت افغانستان در عشق‌آباد توسط دپلوماتان رده پایین طالبان اداره می‌شد.

طالبان که در ماه اگست ۲۰۲۱ در افغانستان دوباره به قدرت رسیده اند، هنوز توسط هیچ کشوری از جمله چین به رسمیت شناخته نشده است.

با این حال، علاوه بر برخی کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه، ترکیه، هند و اتحادیه اروپا سفارت‌های شماری از کشورها در کابل فعال است و حکومت طالبان دپلومات‌های خود را به چین، روسیه، ترکیه و تعدادی از کشورهای همسایه و منطقه فرستاده است که در سفارت‌ها و دفاتر سیاسی افغانستان ماموریت انجام می‌دهند.

جامعۀ بین‌المللی، به شمول ایالات متحده، به کرات گفته است که اگر طالبان خواهان کسب مشروعیت و رسمیت یافتن درعرصۀ بین‌المللی اند، باید به حقوق تمامی شهروندان این کشور، به شمول زنان و دختران و اقلیت‌ها احترام بگذارند، حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و روابط خود را با گروه‌های تروریستی، مانند شبکۀ القاعده، قطع کنند.

اما طالبان مدعی اند که به حقوق همه شهروندان به شمول حقوق زنان در چوکات شرعی در افغانستان متعهد اند و در حال حاضر هیچ گروه تروریستی در این کشور حضور ندارد.