لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان پیمان امنیت جمعی: افغانستان منبع اصلی بی‌ثباتی برای کشورهای آسیای میانه است


منشی عمومی سازمان پیمان امنیت جمعی از گسترش تهدیدات تروریزم و افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان ابراز نگرانی کرده و این کشور را منبع اصلی ''بی‌ثباتی برای کشورهای آسیای میانه'' خوانده است.

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، ناوقت روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) گزارش داد که ایمان‌قلی تاسماگامبتوف، منشی عمومی سازمان پیمان امنیت جمعی، همچنان تروریزم و قاچاق مواد مخدر از افغانستان را ''تهدید جدی'' برای کشورهای منطقه عنوان کرده است.

این مقام ارشد سازمان پیمان امنیت جمعی گفته است که ایدیولوژوی افراطی، تهدیدات تروریزم و قاچاق مواد مخدر از افغانستان تحت ادارۀ طالبان نه تنها که کاهش نیافته، بلکه شکل‌های جدیدی به خود گرفته اند.

تاسماگامبتوف در نشست شورای امنیت سازمان ملل اضافه کرده که سازمان پیمان امنیت جمعی یک گروه کاری را برای مقابله با این تهدیدات از افغانستان ایجاد کرده است.

به گفته او، این سازمان اقدامات عملی را نیز برای کاهش تنش در مرز افغانستان و تاجیکستان و تقویت آن روی دست گرفته است.

پیش از این نیز مقام‌های کشورهای آسیای میانه با ابراز نگرانی گفته بودند که فعالیت‌های منفی برخاسته از افغانستان مانند تروریزم، افراط گرایی خشونت آمیز، قاچاق مواد مخدر و سایر فعالیت‌های غیرقانونی مرزی، تاثیر منفی بر منطقه خواهد گذاشت.

در آخرین مورد، اندری بیلوسوف، وزیر دفاع جدید روسیه به تاریخ ۳۱ می (۱۱ جوزا) افغانستان را منبع بی‌ثباتی برای کشورهای آسیای میانه عنوان کرده و بر تشدید تدابیر امنیتی در مرز میان تاجیکستان و افغانستان تاکید کرد.

او گفته بود: "گروه‌های افراطی متعددی در آن‌جا، جای پا باز کرده‌اند و تلاش‌ها را برای ترویج افکار خود در کشورهای همسایه افزایش داده‌ اند."

پیش از آن، یک مقام ارشد امنیتی قرغیزستان نیز از افزایش حضور و فعالیت گستردۀ گروه‌های تروریستی در افغانستان، به ویژه در شمال این کشور ابراز نگرانی کرده و آن را تهدیدی برای کشورهای آسیایی میانه خوانده بود.

طالبان تا اکنون دربارۀ اظهارات منشی عمومی سازمان پیمان امنیت جمعی ابراز نظر نکرده‌اند، اما پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه مدعی شده بود که خاک افغانستان اکنون خالی از گروه‌های "خودسر" بوده و این کشور "هیچ تهدیدی متوجه کشور‌های منطقه و جهان نیست".

به گفتۀ او، طالبان با بسیاری از کشورهای آسیای میانه ''روابط نیک دپلوماتیک'' دارند و آنان به مقام‌های این کشورها اطمینان دادند که هیچ تهدیدی از خاک این کشور متوجه آنان نخواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG