درگیری ها در پاکستان نه کشته برجا گذاشت

شماری از نیروهای امنیتی پاکستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

نظامیان پاکستان روز سه شنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) گفتند شماری از تندروان در شمال غرب آن کشور بر کاروانی از نیروهای امنیتی شمال غرب حمله کردند که در اثر آن، دو سرباز و هفت شورشی کشته شدند.

اردوی پاکستان گفته است که این حمله در نزدیکی پشاور، مرکز ایالت خیبرپشتونخوا که هم مرز با افغانستان است، رخ داد و نیروهای امنیتی آن کشور به حملهٔ متقابل پرداختند. اما نظامیان پاکستان جزییاتی در مورد شورشیان که در حملهٔ متقابل نیروهای امنیتی آن کشور کشته شده اند، ارایه نکرده اند.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

نظامیان پاکستان همچنین گفته اند که در عملیات جداگانه، نیروهای آن کشور چهار تندرو را شب هنگام در منطقهٔ تانک واقع در شمال غرب پاکستان که هم مرز با افغانستان است، کشتند. اما در مورد این حمله نیز جزییات ارایه نکردند.

محمد خراسانی، یکی از سخنگویان طالبان پاکستان،‌ با نشر اعلامیه‌ای تایید کرده است چهار نفری که در منطقهٔ تانک کشته شده اند "مجاهدین" بودند. خراسانی گفته است، چنین حملات نشان می دهد که حکومت پاکستان و ادارات آن خواهان صلح نیستند.

طالبان پاکستان گروه جدا از طالبان افغانستان هستند، اما با طالبان افغان که در اگست ۲۰۲۱ دو باره بر افغانستان مسلط شدند، متحد اند.

پس از آنکه طالبان افغان بر افغانستان مسلط شدند، این رویداد طالبان پاکستانی را که به نام تحریک طالبان پاکستان فعالیت دارند، نیز جسور کرد. با وجود درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی پاکستان و طالبان پاکستانی، آتش بس یک ماهه میان آنان هنوز هم پا برجا باقی مانده است.

طالبان در افغانستان اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان را به توافق صلح ترغیب کرده است،‌ اما مذاکرات میان آنان که در ماه می سال روان میلادی آغاز شد، تا حال نتیجه نداده است.

درگیری روز سه شنبه میان نیروهای امنیتی پاکستان و تندروان پس از آن رخ داد که چند روز قبل،‌ انستیتیوت مطالعات تنش و امنیت پاکستان گزارش داد که تحریک طالبان پاکستان بدون آنکه آتش‌ بس را پایان ببخشد، با آغاز حملات مسلحانه در این کشور وضعیت امنیتی خراب کرده است.

در گزارش این مرکز آمده است که در مقایسه با ماه اگست در ماه سپتمبر رقم تلفات ناشی از حملات "دهشت افگنی" در این کشور هشت در صد افزایش رفته است.

در ماه سپتمبر به شمول ۲۴ نظامی پاکستان، ۴۰ نفر در این کشور کشته و ۷۷ نفر دیگر به شمول ۱۹ نظامی زخمی شده اند.

این مرکز گفته است که در ماه سپتمبر ۴۲ حملهٔ دهشت افگنی در سراسر پاکستان صورت گرفته که در مقایسه با ماه اگست ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در گزارش این انستیتیوت آمده است که در این مدت، سطح دهشت افگنی در ساحات قبایلی و ایالت خیبر پشتونخوا ۱۰۶ در صد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، رقم تلفات نظامیان پاکستانی در جریان حملات دهشت افگنی ۶۰ در صد افزایش یافته است.

در ماه اگست در پاکستان ۳۱ حملهٔ دهشت افگنی در پاکستان ثبت شد که در اثر آن، ۳۷ نفر کشته شدند.

بر اساس گزارش این مرکز، در حال حاضر، اردوی پاکستان در ایالت خیبر پشتونخوا و ساحات قبایلی، عملیات ضد دهشت افگنی را راه اندازی کرده است که تا اکنون در آن ۱۱ "دهشت افگن" کشته شده و ۱۰ نفر دیگر بازداشت شده اند.

این در حالی است که باشندگان مناطق قبایلی همواره از بازداشت‌ها و ناپدید شدن اعضای خانواده‌ٔ آنان به ویژه در جریان عملیات‌ نظامی شکایت داشته و به کرات در این خصوص دست به تظاهرات نیز زده اند.