ملل متحد: اقلیت‌ها در شین‌ژیانگ چین مجبور به کار اجباری شده اند

کارشناس ارشد ملل متحد در امور برده‌داری در گزارشی که این هفته منتشر کرد می‌گوید که پس از ارزیابی‌های مستقل به این نتیجه رسیده است که اعضای گروه‌های اقلیت در منطقه شین‌ژیانگ چین مجبور به کار اجباری شده اند.

تومویا اوبوکاتا، گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد اشکال معاصر برده‌داری در گزارشی که روز سه شنبه در حساب تویتر خود به اشتراک گذاشت ، گفته است که یافته‌های آنان "بر اساس ارزیابی مستقل از اطلاعات موجود" است.

در این گزارش آمده است که کار اجباری در میان اقلیت های قومی اویغور، قزاق و سایر اقلیت‌های قومی در بخش‌هایی مانند کشاورزی و تولید در منطقه خودمختار شین‌ژیانگ چین رخ داده است.

فعالان حقوق بشر مدعی اند که شین‌ژیانگ شبکۀ گسترده‌ای از بازداشتگاه‌های غیرقانونی کار اجباری را دارد که کم از کم یک میلیون نفر را زندانی کرده است.

اما مقام‌های چینی همواره این ادعاها را رد کرده و این کمپ‌ها را "مراکز آموزش حرفه‌ای" خوانده اند که به گفتۀ آنان هدف آن مقابله با افراط‌گرایی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه است.

در گزارش آمده است که در شین‌ژیانگ دو سیستم متمایز "اجبار دولتی" وجود دارد. یکی آ ن سیستم "مراکز آموزش حرفه‌ای" است که در آن اقلیت‌ها بازداشت و به جبر به کار گماشته می‌شوند و دومی آن سیستم انتقال نیروی کار است که شامل کارگران روستایی می‌شود.

در بخشی از این گزارش ۲۰ صفحه‌ای که مسایل و نگرانی های مربوط به برده داری معاصر را در دیگر کشورها نیز تحت پوشش قرار داده، آمده است: "این برنامه‌ها، قسمیکه دولت‌[چین] ادعا می‌کند، ممکن فرصت های شغلی برای اقلیت‌ها ایجاد کند و درآمد آنها را افزایش دهد، اما گزارشگر ویژه آن را شاخص کار اجباری می‌داند زیرا به ماهیت غیرارادی کار توسط جوامع آسیب دیده اشاره می‌کند."

وزارت خارجه چین روز چهارشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد)‌ بار دیگر اتهامات مبنی بر وجود کار اجباری در شین‌ژیانگ را رد ، از سابقۀ چین در حمایت از حقوق کارگران دفاع و به شدت از یافته‌های این گزارش انتقاد کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین در یک نشست خبری در بیجینگ گفت: "یک گزارشگر ویژه تصمیم می‌گیرد که به دروغ‌ها و اطلاعات نادرست درباره شین‌ژیانگ که توسط ایالات متحده و برخی کشورهای غربی دیگر و نیروهای ضد چین منتشر می‌شود، باور کند."

گزارش اوبوکاتا جدا از گزارش حقوق بشر در شین‌ژیانگ است که قرار است توسط میشل بچلیت، رییس حقوق بشر ملل متحد در پایان این ماه منتشر شود. گرچه خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که چین تلاش دارد تا مانع نشر گزارش حقوق بشر شود.

حکومت چین در چند سال گذشته کم و بیش یک میلیون مسلمان اویغور را در بازداشتگاه‌‌های کار اجباری در شین‌ژیانگ قید کرده و با بدرفتاری تمام و شکنجه، آنان را مجبور به تغییر اندیشه، ترک مذهب و زبان شان می‌کند.

شین‌ژیانگ که در آن بیش از ۱۳ میلیون مسلمان ایغور، قزاق و دیگر گروه های قومی زیست دارند، شاهد افزایش گستردۀ نفوس چینی‌ها بوده است.

در سال ۱۹۴۹ زمانی که اردوی حزب کمونیست چین کنترول منطقه را به دست گرفت، فقط ۲۰۰ هزار چینی در شین‌ژیانگ زیست داشتند و در سال‌های اخیر شمار چینی‌ها در این ساحه به نه میلیون نفر می‌رسد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.