اوکراین و ترکیه روی برنامه صلح برای ختم جنگ در اوکراین بحث کردند

از راست به چپ، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

رییس جمهور اوکراین می گوید درمکالمه تلیفونی اش با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روی نقش ترکیه برای ختم جنگ در اوکراین گفتگو کرده است و اردوغان از اشتراک کشورش در مذاکرات صلح به او اطمینان داده است.

ولادیمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین، با نشر پیامی گفته است که او با همتای ترکی خود رجب طیب اردوغان صحبت کرده است. هردو رهبر به گفته او، درمورد نشست صلح هفته آینده در کشور مالتا برای خاتمه بخشیدن به جنگ روسیه و اوکراین، بحث کرده اند.

همزمان با تلاش‌های دپلوماتیک برای پایان دادن جنگ، طرفین درگیر به حملات علیه یکدگیر ادامه داده اند. به اساس گزارش خبرگزاری رویترز در حملات راکتی روز شنبه بالای یک پسته خانه در خارکیف شش نفر کشته و هفده نفر زخمی شدند.

شاروال این منطقه روسیه را مسوول این حمله دانسته است. یکی از کارمندان پسته خانه می گوید صدای زنگ هشدار حمله هوایی چند لحظه قبل از این حمله به صدا در آمد، اما وقت کافی برای خروج کارمندان و پناه بردن به جای امن ، موجود نبود.

در عین حال قوای مسلح اوکراین برای واپس گرفتن مناطق از دست رفته، به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد. نیروهای بحری اوکراین در کنار سواحل دریایی دنیپرو تلاش می‌کنند تا راه را برای رسیدن نیروهای تازه نفس اوکراین به منطقه خرسون باز کند.

از سوی هم ،مردم اوکراین که یک زمستان را در جنگ سپری کرده اند، آماده گی ها را برای گرم ماندن و تهیه غذا در صورت قطع برق در زمستان آینده آغاز کرده اند.

در یک انکشاف دیگر، به گفته مقامات اوکراینی، در هفته گذشته حدود ۱۴ قلم اثر تاریخی این کشور که توسط یک مرد روسی به سرقت برده شده بود و به طور غیرقانونی منتقل می‌شد، در یکی از میدان های هوایی امریکا دوباره استرداد شد.

مقامات اوکراینی می گویند ویرانی و تخریب ساحات تاریخی از زمان اشغال روسیه به این کشور صدها میلیون خساره وارد کرده است.