هشدار روسیه به جاپان؛ سپردن سیستم دافع هوای پتریوت به اوکراین 'پیامد جدی' دارد

عکس آرشیف از سیستم دفاع راکتی پتریوت امریکایی

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه ۲۷ دسمبر (شش جدی) به جاپان هشدار داد که تصمیم جاپان مبنی بر فراهم آوری سیستم دافع هوای پتریوت به اوکراین "پیامد جدی" خواهد داشت.

روابط میان مسکو و توکیو که از گذشته با تنش همراه بود، با تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در سال ۲۰۲۲، شدیداً به وخامت گرایید. جاپان در انفاذ تحریمات اقتصادی بر روسیه، با متحدان غربی پیوست.

هفتۀ گذشته، جاپان اعلام کرد که برای ارسال سیستم دافع هوایی پتریوت به ایالات متحده، بعد از بازنگری در قوانین صدور تسلیحات آن کشور، آمادگی می‌گیرد. این اولین محموله عمده تسلیحات صادراتی جاپان در طول نه سال گذشته به شمار می‌رود.

گرچه قانون تازه کنترول صادرات جاپان، آن کشور را از ارسال تسلیحات به کشورهای درگیر جنگ باز می‌دارد، این تصمیم می‌تواند به شکل غیر مستقیم به اوکراین در جنگ علیه روسیه، مفید واقع شود، چون این تصمیم به ایالات متحده ظرفیت بیشتر را به فراهم کردن کمک نظامی به کیف، مهیا می‌کند.

زاخارووا گفت: "جاپان دیگر کنترولی بر تسلیحات نخواهد داشت و واشنگتن می‌تواند با این تسلیحات، آنچه می‌خواهد بکند.

در اوایل ماه دسمبر، جاپان و کوریا جنوبی هر دو، جت‌هایی را برای نظارت بر پروازهای مشترک طیاره های بم افگن چین و روسیه و دیگر طیاره ها در نزدیک قلمرو این دو کشور اعزام کردند.

روسیه و جاپان، هنوز هم رسماً یک موافقتنامه از زمان جنگ دوم جهانی را در میان این دو کشور، نهایی نکرده اند که این موافقتنامه در مورد قلمرو تحت منازعه میان دو کشور در اقیانوس آرام است.

جاپان، حتا پیش ازآغاز جنگ اوکراین، از افزایش حضور نظامی روسیه در این جزایر شاکی بود. اتحاد جماهیر شوروی پیشین در پایان جنگ جهانی دوم این جزایر جاپان را تصرف کرده بود.