حدود ۳۵۰ هزار نظامی روسی در جنگ اوکراین کشته شده اند - گزارش

روزنامۀ کیف اندیپندنت روز یکشنبه، ۱۷دسمبر (۲۵ قوس) گزارش داد که از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که نزدیک به دو سال از آن می‌گذرد، تا کنون حدود ۳۵۰هزار سرباز روسی در جنگ کشته شده اند.

این روزنامه به نقل از لوی درستیز قوای مسلح اوکراین، گزارش داده است که تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵۰ سرباز روسی در جنگ کشته شده اند.

بر بنیاد این گزارش، روسیه " ۵۷۳۹ تانک، ۱۰۶۹۲ واسطۀ زرهی، ۱۰۷۶۶ واسطه نقلیه و تانکر، ۸۱۳۷ دستگاه پرتاب توپ، ۹۲۳ سیستم پرتاب جمعی راکت، ۶۰۹ سیستم دافع هوایی، ۳۲۴ طیاره، ۳۲۴ هلیکوپتر، ۶۲۷۸ طیاره بی‌سرنشین، ۲۲ کشتی و قایق و یک تحت البحری را از دست داده است."

این بلندترین ارقام تلفات سنگین جانی و خسارات هنگفت مالی نظامی روسیه است که اوکراین تا کنون آن را اعلام کرده است، هرچند روسیه در این مورد چیزی نگفته است.

ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در یک خطابه ویدیویی در مورد سیستم دافع هوایی اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی در طول این هفته، موفق به انهدام ۱۰۴ طیاره بی‌سرنشین روسی شده اند.

زیلینسکی در ملاقات‌هایش با رهبران جهان مکرراً در مورد فراهم آوری سیستم دافع هوا به نیروهای اوکراینی و حفاظت از حریم فضایی اوکراین، صحبت کرده است.

اوکراین، قراردادهایی را برای همکاری‌های مشترک در زمینۀ تولید تسلیحات تکنالوژی با شرکای غربی به امضا رسانیده است که هدف آن تقویت ظرفیت دفاعی اوکراین و کاهش وابستگی آن کشور به کمک‌های نظامی غرب خوانده شده است.

مقام‌های ایالات متحده و اوکراین دو هفته پیش توافقی را امضا کرده اند که زمینه را برای تولید اسلحه و مهمات برای نیروهای اوکراینی، در داخل خاک اوکراین فراهم می‌کند.

رستم عمرف، وزیر دفاع اوکراین، در یک پست در فیسبوک ابراز داشت که اوکراین "چندین قرارداد تازه" را با شرکت‌های غربی در زمینۀ "تولید مشترک و یا تبادله تکنالوژی" تسلیحاتی امضا کرده است.

علاقه به افزایش تولید تسلیحات در اوکراین در حالی مهم تلقی می‌شود که آینده کمک‌های بزرگ تسلیحاتی و نظامی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپایی، نا مطمین بوده و ذخایر تسلیحات غربی نیز رو به اتمام نهاده است.

از سوی دیگر، وزارت صنایع استراتیژیک اوکراین گفته است که تولیدات داخلی دفاعی آن کشور در سال ۲۰۲۳ سه برابر شده و انتظار می‌رود که تا یک سال دیگر، به شش برابر افزایش یابد.