تلاش اوکراین برای جلب حمایت جهانی از مذاکرات صلح در نشست عربستان سعودی

مقامات عربستان سعودی گفتند که می‌خواهند در آخر هفتهٔ آیندهٔ میزبان مذاکراتی برای گفتگو در مورد مسیر صلح در اوکراین باشند

اوکراین و متحدین آن در حال آماده شدن برای بسیج حمایت جهانی برای طرح صلح استند تا در مذاکرات آخر هفته که عربستان سعودی میزبان آن است، بحث کنند.

دپلومات‌‌های اوکراین و متحدین غربی آن امیدوارند که نشست در شهر بندری جده فرصتی برای مقامات فرصتی باشد تا بر سر اصول عمده برای اطلاع رسانی هر گونه توافق صلحی که به تهاجم نظامی روسیه در اوکراین پایان می دهد، توافق کنند.

انتظار می‌رود که نمایندگان نزدیک به ۴۰ کشور به شمول چین در نشست جده اشتراک کنند. پیش از این،‌ از چین دعوت شده بود تا در نشست ماه جون در دنمارک اشتراک کند، اما چین در این نشست سهم نگرفت.

نشست صلح در شهر بندری جده قرار است روز جمعه آغاز شود،‌ اما گفتگو‌های اساسی قرار است روز شنبه و یکشنبه شروع شود.

پیش از این، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین،‌ روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که گفتگو‌های جده موجب برگزاری ''اجلاس صلح'' رهبران جهان در خزان سال روان شود.

اوکراین و مقامات غربی امیدوارند این نشست زمینه‌ساز حمایت بین‌المللی از شرایط مورد نظر اوکراین برای صلح شود.

روسیه در گفتگو‌های شهر جده دخیل نیست و اگر اجلاس صلح که زیلینسکی پیشنهاد آن در خزان امسال داده است، برگزار شود،‌ مسکو در آن نیز دخیل نخواهد بود.

کشور‌های غربی به طور عموم و ایالات متحده به صورت اخص از حکومت اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه بر آن کشور حمایت می‌کنند،‌ اما کیف حالا تلاش دارد تا حمایت سایر کشور‌ها از جمله برازیل، هند، افریقای جنوبی و ترکیه را نیز به دست بیاورد.

کیف همواره تاکید کرده است که صلح تنها در صورتی می‌تواند به دست بیاید که نیروهای روسیه به طور کامل از ساحات اشغالی به شمول شبه‌ جزیرهٔ کریمیه بیرون شود. اما مقامات روسیه تاکید دارند که اوکراین و متحدین غربی آن ''واقعیت‌های جدید'' را بپذیرند.

پیش از این عربستان میزبان ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در نشست اتحادیه عرب در جده بود؛ جایی که او برخی از رهبران عرب را متهم کرد که "چشم خود را بر روی وحشت تهاجم روسیه بسته اند".

ریاض از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت تهاجم روسیه و الحاق اراضی اوکراین به خاک خود، حمایت کرده است.

اما در عین حال، به هماهنگی نزدیک با روسیه در زمینه سیاست انرژی، از جمله کاهش تولید نفت ادامه داده است.