لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان نشستی را به هدف برقراری صلح در اوکراین میزبانی می‌کند


مقامات عربستان سعودی روز شنبه ۲۹ جولای (هفتم اسد) گفتند که می‌خواهند در آخر هفتهٔ آیندهٔ میزبان مذاکراتی برای گفتگو در مورد مسیر صلح در اوکراین باشند.

بر اساس گزارش‌ها، مقامات ارشد بیش از ۳۰ کشور، از جمله اوکراین، کشورهای غربی، هند و برازیل در این نشست دو روزه که قرار است به تاریخ پنج اگست در شهر جده برگزار ‌شود، حضور خواهند داشت.

سه مقام آگاه از موضوع به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که روسیه در نشست جده شرکت نخواهد کرد؛ همانطوریکه در نشست مشابه در کوپنهاگن، پایتخت دنمارک اشتراک نکرده بود.

اوکراین و مقامات غربی امیدوارند این نشست زمینه‌ساز حمایت بین‌المللی از شرایط مورد نظر اوکراین برای صلح شود.

اوکراین همواره تاکید کرده است که صلح تنها با تامین تمامیت ارضی این کشور و خروج کامل نیروهای روسی ممکن است.

اما از سوی دیگر، کرملین که یک‌ششم اراضی اوکراین را اشغال کرده است، ادعا می‌کند که برای دستیابی به صلح، کیف باید "واقعیت‌های جدید" را بپذیرد.

میزبانی از این نشست نشان دهنده آخرین تلاش عربستان سعودی برای اثبات دخیل بودن در دپلوماسی مربوط به جنگ اوکراین است.

پیش از این عربستان میزبان ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در نشست اتحادیه عرب در جده بود؛ جایی که او برخی از رهبران عرب را متهم کرد که "چشم خود را بر روی وحشت تهاجم روسیه بسته اند".

ریاض از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت تهاجم روسیه و الحاق اراضی اوکراین به خاک خود، حمایت کرده است.

اما در عین حال، به هماهنگی نزدیک با روسیه در زمینه سیاست انرژی، از جمله کاهش تولید نفت ادامه داده است.

تعداد دقیق کشورهای دعوت شده به این نشست مشخص نیست، اما بریتانیا، افریقای جنوبی، پولند و اتحادیه اروپا حضور خود را در این نشست تایید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG