ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای خواستار 'آتش‌بس فوری' در غزه شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) با تصویب قطعنامه‌ای، خواستار آتش‌بس فوری و پایدار بین اسراییل و گروه حماس در نوار غزه شد.

مجمع عمومی ملل متحد در یک رای‌گیری غیرالزامی این قطعنامه را با ۱۲۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع تصویب کرد. برای تصویب این قطعنامه به اکثریت دوسوم نیاز بود که در آن رای ممتنع حساب نمی شود.

در این قطعنامه که توسط کشورهای عربی پیشنهاد شده بود، از اسراییل خواسته شده که دستور تخلیه فلسطینیان از شمال غزه را لغو و اجازه ورود همه مایحتاج، از جمله مواد سوخت به نوار غزه را صادر کند.

با افزایش نگرانی ها مبنی گسترش این درگیری به کشورهای منطقه، مجمع عمومی ملل متحد بر "اهمیت جلوگیری از بی ثباتی بیشتر و تشدید خشونت در منطقه" تاکید کرد و از همه طرف‌های درگیر خواست که خویشتنداری کرده و از اقدامات تحریک‌آمیز و مخرب خودداری کنند.

این قطعنامه راه‌حل "عادلانه و پایدار" برای حل مناقشه اسراییل و فلسطینیان را "تنها از راه‌های مسالمت‌آمیز" دانسته و همه اعمال خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان فلسطینی و اسراییلی، از جمله تمام اقدامات تروریستی و حملات بی‌مورد، و همچنین تمام اقدامات تحریک‌آمیز و مخرب از هر جناح را محکوم کرده است.

مجمع عمومی ملل متحد همچنین "هر گونه تلاش برای انتقال اجباری غیرنظامیان فلسطینی را قاطعانه رد کرد."

حماس و ادارهٔ خودگردان فلسطین از قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد که خواستار آتش بس بشردوستانه در غزه شده است، استقبال کرده است.

حماس در بیانیه‌ای گفته است: "ما خواستار اعمال فوری آن [قطعنامه] برای اجازه ورود مواد سوخت و کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان استیم."

وزارت خارجهٔ ادارهٔ خودگردان فلسطین با اشاره به این قطعنامه گفته است در حالی که کمپاین اسراییل "به اوج جدیدی از وحشیگری رسیده است"، "موضع بین المللی محکمی تجاوزات بی بند و بار اسراییل را رد می‌کند.

اما اسراییل با عصبانیت این قطعنامه را رد کرده و سفیر این کشور آن را "ننگ" برای ملل متحد خوانده و گفته است که اسراییل به دفاع از خود ادامه خواهد داد.

گیلاد اردان، سفیر اسراییل در سازمان ملل متحد، گفت: "این روز سیاهی برای سازمان ملل و بشریت است."

او گفت: "امروز روزی است که به بدنامی تبدیل خواهد شد. همه ما شاهد بوده ایم که سازمان ملل دیگر حتا ذره‌ای از مشروعیت یا اهمیتی ندارد."

با این حال، این قطعنامه به طور مشخص حماس را به دلیل حمله هفتم اکتوبر محکوم نکرده و هیچ اشاره‌ای به نام و اقدامات این گروه هم نشده است. اما مجمع عمومی ملل متحد خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه غیرنظامیانی شد که به طور غیرقانونی در اسارت هستند.

تلاشی به رهبری کانادا برای اصلاح قطعنامه که شامل رد و محکوم کردن "حملهٔ تروریستی ... و گروگان گیری توسط حماس بود"، موفق به کسب دو سوم اکثریت مورد نیاز نشد و ۸۸ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع را به دست آورد.

سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل نیز قبل از تصویب قطعنامه از همه کشورها به ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا ضمن به رسمیت شناختن حق اسراییل در دفاع از مردمان خود، حملات تروریستی حماس را محکوم و بر آزادی همه گروگان‌ها تاکید کنند.

این قطعنامه همچنین حق اسراییل برای دفاع از خود را تایید نکرده است.

اسراییل درخواست آتش‌بس را رد کرده است زیرا می‌گوید حماس از آن سود می‌برد.

این قطعنامه در حالی تصویب شد که اردوی اسراییل از گسترش حملات زمینی و هوایی به غزه خبر داده است.

دانیل هگری، سخنگوی اردوی اسراییل، ناوقت روز جمعه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) در یک نشست تلویزیونی گفت: "در ساعات اخیر حملات در غزه را تشدید کردیم." او افزود که نیروهای هوایی اسراییل در حال افزایش حملات گسترده به تونل‌ها و زیربناهای حماس در نوار غزه استند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید اسراییل از گسترش عملیات زمینی و هوایی به غزه خبر داد

هگری در پاسخ به پرسشی که آیا حملهٔ زمینی به غزه آغاز شده است گفت: "افزون بر حملات که در چند روز گذشته انجام شد نیروهای زمینی امشب در حال گسترش عملیات خود استند."