ملل متحد: توقف جنگ در غزه اولویت فوری است 

کمپ بیجاشدگان جبالیا

ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، روز دوشنبه نهم سپتمبر (۱۹ سبنله) پایان جنگ در غزه و جلوگیری از تنش تمام عیار منطقه‌ای را یک "اولویت فوری و مطلق" عنوان کرد.

ترک افزود: "ما می‌دانیم که جنگ‌ها به نسل‌های آینده امتداد میابد و در صورت عدم رسیدگی به علل آن، چرخه‌های تکراری نفرت را پرورش می‌دهند. متاسفانه، جنگ غزه یک مثال عمدۀ آن است."

ترک حملۀ حماس بر اسراییل، بیجاشدن اجباری ۱.۹ میلیون باشندۀ غزه، گروگان بودن ۱۰۱ اسراییلی در غزه و عملیات‌ "مخرب و مرگبار" در سواحل غربی رود اردن را "وحشیانه" خواند.

اردوی اسراییل امروز گزارش داد که حملات شب‌هنگام را بر ساختمان‌ها و ساحات پرتاب میزایل تندروان حزب‌الله در جنوب لبنان، انجام داد. این تازه‌ترین درگیری‌ فرامرزی است که نگرانی‌ها در مورد گسترش جنگ به منطقه را افزایش می‌دهد.

رسانۀ دولتی سوریه نیز امروز گزارش داد که حملات مظنون اسراییلی دست‌کم جان ۱۴نفر را گرفت و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرد. در این گزارش گفته شده است که حملات اسراییلی پایگاه‌های نظامی را در مرکز سوریه هدف قرار داد.

اسراییل به ندرت در مورد حملات بر سوریه تبصره می‌کند، اما گفته است که حضور ایرانی‌ها را در سوریه اجازه نخواهد داد. سوریه راه کلیدی فرستادن تسلیحات ایرانی به حزب‌الله لبنان است.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز گذشته گفت که جنگ با حماس را تا زمان نابودی این گروه ادامه خواهد داد.

این در حالی است که در روزهای اخیر در اعتراض به چگونگی رسیدگی به جنگ و عدم توافق آتش‌بس با حماس، به شمول برگرداندن گروگانان، در جاده‌های اسراییل تظاهراتی برپا شده است.

اما نتنیاهو به سایر رهبران اسراییلی گفته است که اکثریت شهروندان اسراییل... می‌دانند که "ما به کسب اهداف خود در جنگ کاملاً متعهد هستیم". او افزود که اهداف اسراییل نابودی حماس، برگرداندن گروگانان و از میان برداشتن تهدید غزه به اسراییل و برگشت مصوون تمامی باشندگان اسراییلی به شمال و جنوب است.

جنگ غزه پس از آن آغاز شد که جنگجویان حماس سال گذشته بر اسراییل حمله کرده و به گفتۀ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰نفر را کشته و ۲۵۰نفر دیگر را گروگان گرفتند.

مقامات صحی غزه گفته اند که در حملات انتقامجویانۀ اسراییل تا اکنون حدود ۴۱۰۰۰ فلسطینی کشته شده اند که به گفتۀ ملل متحد اکثریت آنان زنان و کودکان بوده اند.