لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان خواستار اتحاد کشورهای اسلامی علیه اسراییل شد


رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، روز شنبه هفتم سپتمبر (۱۷ سنبله) گفت که کشورهای اسلامی باید برای مقابله با "تهدید فزاینده توسعه‌طلبی" اسراییل متحد شوند.

این اظهارات اردوغان پس از کشته شدن یک امریکایی-ترک تبار در کرانی غربی در تظاهراتی علیه توسعه شهرک‌های اسراییلی در کرانه غربی رود اردن مطرح شد.

اردوغان در مراسمی در نزدیکی استانبول گفت: "تنها راه متوقف کردن تکبر، راهزنی و تروریزم دولتی اسراییل، اتحاد کشورهای اسلامی است."

او همچنین تاکید کرد که گام‌های اخیر ترکیه برای بهبود روابط با مصر و سوریه با هدف "ایجاد خط همبستگی علیه تهدیدات توسعه‌طلبانه" اسراییل بوده است. اردوغان هشدار داد که این تهدیدات علاوه بر فلسطین، لبنان و سوریه را نیز در بر می‌گیرد.

اسراییل کاتز، وزیر امور خارجه اسراییل، در واکنش به این اظهارات، آن‌ را "دروغ خطرناک و تحریک‌آمیز" خواند وافزود که اردوغان سال‌هااست با جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کند تا رژیم‌های عرب میانه‌رو را تضعیف کند.

اردوغان در این هفته میزبان عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر، بود و دو طرف درباره جنگ غزه و راه‌های بهبود روابط دپلوماتیک گفتگو کردند.

این نخستین دیدار رسمی روسای جمهور دو کشور در دوازده سال گذشته بود. روابط ترکیه و مصر از سال ۲۰۲۰ به اینسو بهبود یافته است و ترکیه در تلاش است تا تنش‌های گذشته با امارات متحده عرب و عربستان سعودی را نیز کاهش دهد.

اردوغان پیش از این نیز اعلام کرده بود که آماده است در هر زمانی از بشار الاسد، رییس‌جمهور سوریه، برای گفتگوهای دپلوماتیک و احیای روابط دو کشور دعوت کند. ترکیه و سوریه از سال ۲۰۱۱ و پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، روابط خود را قطع کرده‌ اند.

اردوی اسراییل پس از کشته شدن زن امریکایی-ترک تبار در کرانه غربی اعلام کرد که در حال بررسی جزییات حادثه است. هنوز دفتر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل در این باره اظهار نظر نکرده است.

در پی اعلام خبر کشته‌ شدن این زن امریکایی – ترک تبار، مقام‌های ایالات متحده ضمن ابراز تاسف، خواستار روشن شدن ابعاد این اتفاق شدند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، ضمن ابراز تاسف گفته است که "در صورت نیاز" کشورش دست به اقدام خواهد زد،‌ اما در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرد.

این دپلومات ارشد ایالات متحده هنگام بازدید از جمهوری دومینکین گفت: "ما از این ضایعه غم‌انگیز ابراز تاسف می‌کنیم." او با خانوادهٔ‌ عایشه‌نور ازگی ایگی ۲۶ ساله نیز ابراز همدردی کرد.

از بلینکن سوال شد که آیا به خاطر کشته شدن خانم ایگی در برابر اسراییل اقدام خواهد کرد یا خیر، در پاسخ گفت:‌ "نخست از همه - بیایید دریابیم که دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است و پس از بررسی و نتیجه‌گیری، اقدام لازم روی دست گرفته خواهد شد."

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد و به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

این حمله سبب شد که اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات گسترده را در نوار غزه آغاز کند. این عملیات نظامی در کنار تلفات سنگین، بخش اعظم نوار غزه را به خاک یکسان کرده است.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، گفته است که تعداد کشته شدگان درگیری به بیش از ۴۰ هزار نفر و آمار زخمی شدگان به بیش از ۹۲ هزار نفر رسیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG