ملل متحد: شهرک‌سازی‌های اسراییل در مناطق فلسطینی‌ها 'جنایت جنگی' است

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی که روز جمعه هشتم مارچ (۱۸ حوت) منتشر شد می‌گوید که ایجاد و گسترش شهرک‌سازی‌های اسراییل در کرانه غربی و شرق بیت المقدس "جنایت جنگی" محسوب می‌شود.

این گزارش که دورهٔ یکساله - از اول نومبر ۲۰۲۲ الی ۳۱ اکتوبر ۲۰۲۳ - را تحت پوشش قرار داده می‌گوید که نزدیک به ۲۵ هزار واحد مسکونی در شهرک‌های موجود در کرانه غربی اضافه شده اند که بالاترین رقم در یک دوره یک ساله در ۷ سال گذشته است. این دفتر نظارت بر شهرک‌سازی‌ها در کرانه غربی را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از افزایش ساخت واحدهای مسکونی جدید در ماه های اخیر ابراز تأسف کرده است.

ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در گزارشی که روز جمعه به شورای حقوق بشر ارایه کرد، گفت: "کرانه غربی در حال حاضر گرفتار بحران است. با این حال، خشونت شهرک‌نشینان و خشونت‌های مرتبط با شهرک‌نشینان به سطح جدید تکان‌دهنده‌ای رسیده است که هرگونه امکان عملی برای ایجاد یک کشور پایدار فلسطینی را با خطر مواجه می‌کند."

او گفت که گزارش‌های اخیر مبنی بر این که اسراییل قصد دارد نزدیک به ۳۵۰۰ خانه برای شهرک‌نشینان در سه منطقه بسازد، "بر خلاف قوانین بین‌المللی است".

دفتر ترک در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایجاد و گسترش شهرک‌ها به منزله انتقال جمعیت اسراییلی‌ها به سرزمین‌هایی است که اشغال کرده و "طبق قوانین بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می شود".

هیات دپلوماتیک اسراییل در ژینو که همواره دفتر ترک را به نادیده گرفتن خشونت‌های افراط‌گرایان فلسطینی‌ علیه اسراییلی‌ها متهم کرده است، گفت که این گزارش کشته شدن ۳۶ اسراییلی و مجروح شدن نزدیک به ۳۰۰ نفر در حملات "تروریزم فلسطینی" در سال گذشته را به طور کامل نادیده گرفته است.

بسیاری از کشورهای جهان شهرک‌سازی‌ها در مناطق فلسطینی‌ها را بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی می‌دانند.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) از زمان آغاز جنگ میان اسراییل و حماس، حملات شهرک نشینان یهودی بر فلسطینیان در کرانۀ غربی افزایش یافته است.

اوچا گزارش داده است که از تاریخ هفت اکتوبر به این سو، در ساحۀ هبرون در جنوب کرانهٔ غربی بیش از ۱۵ قریه توسط شهرک نشیان یهودی ویران شده، دهقانان فلسطینی از کشتزارهای شان بیرون رانده شده و بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی بی‌جا شده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ اول فبروری (۱۲ دلو) گفت که خشونت‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی در سواحل غربی رود اردن "غیرقابل تحمل" شده است.

در همان روز وزارت خارجهٔ ایالات متحده بر چهار شهروند اسراییل به دلیل خشونت‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی، تعزیرات وضع کرد.

جو بایدن با صدور فرمان اجرایی گفت: "وضعیت در سواحل غربی، به گونهٔ مشخص به دلیل سطح بلند خشونت شهرک نشینان افراطگرا [اسراییلی]، بیجا شدن اجباری مردم و ویرانی قریه‌ها و ملکیت‌ها، به سطوح غیرقابل تحمل رسیده و تهدید جدی به صلح، امنیت و ثبات پنداشته می‌شود."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس استفاده شده است.