ملل متحد در تلاش تمدید کارت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان است

Afghan refugees pakistan

به دنبال ختم دورۀ تمدید کارت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان موسوم به (POR) کمیشنری عالی ملل متحد می‌گوید که در تلاش است تا حکومت پاکستان بار دیگر این کارت‌های مهاجرین افغان را تمدید کند.

کارت های اقامت مهاجرین افغان مقیم پاکستان به تاریخ ۳۰ جون (۱۰ سرطان) به پایان رسید. کابینه پاکستان به تاریخ ۲۶ اپریل سال روان میلادی مهلت این کارت‌ها را برای سه ماه تمدید کرده بود.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان روز جمعه پنجم جولای (۱۵ سرطان) با نشر گزارشی گفت: " کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تقاضای خود را از حکومت پاکستان برای تمدید دوره اعتبار کارت‌های پی‌اوآر پس از ۳۰ جون تشدید کرده است و همچنان به نظارت دقیق روند تردد ادامه می‌دهد".

حکومت پاکستان در سال ۲۰۰۶ به ۱.۳ میلیون مهاجر افغان مقیم آن کشور کارت پی‌اوآر توزیع کرد. این کارت‌ها از آن زمان تا اکنون پنج بار منقضی شده است.

مهلت این کارت‌ها ابتدا در ۳۱ دسمبر ۲۰۱۲ و سپس در ۳۱ دسمبر ۲۰۱۵، پایان یافت، اما در سال ۲۰۲۱ حکومت پاکستان بار دیگر آن را تمدید کرد که با گذشت دو سال در ۳۰ جون ۲۰۲۳ منقضی شد. بار دیگر این کارت‌ها تا تا ۳۱ دسمبر ۲۰۲۳ و سپس تا ختم جون سال روان میلادی تمدید شد.

پیش از این، صوفیه جامباز شولی، مسئول حفاظت از پناهجویان افغان در کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در پاکستان، گفته بود که دوره کارت‌های پی‌اوآر دوباره تمدید می‌شود، اما تصمیم نهایی در این خصوص به حکومت پاکستان بستگی دارد.

با این حال کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در گزارشش گفته است که از حکومت پاکستان می‌خواهد که از مهاجرین افغان حمایت کند و از استراتیژی راه حل برای پناهندگان افغان از طریق تعاملات با مجاری دپلوماتیک در سطح تخنیکی استفاده بهینه کند.

همچنان کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که از ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ تا ۲۷ جون سال روان میلادی، ۶۳۹هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشور خود بازگشته اند که از این میان، برگشت ۱۴۸هزار نفر در شش ماه اول ۲۰۲۴ به افغانستان ثبت شده است.

این اداره ملل متحد گفته است که بازگشت مهاجران افغان از پاکستان به افغانستان از ماه مارچ سال جاری تشدید شده است و در این ماه، بیش از ۴۰هزار مهاجر به کشورشان بازگشته اند.

پاکستان در اکتوبر سال گذشته مرحله اول "طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی" را اجرایی کرد و برای مهاجرین فاقد مدرک ۳۰ روز مهلت داد تا این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت و با جبر اخراج خواهند شد.

پاکستان اگرچه در فصل زمستان روند اخراج مهاجران افغان از این کشور را کاهش داده بود، اما پس از بهار سال جدید، بار دیگر روند اخراج این گونه مهاجران را سرعت بخشیده است.

حکومت پاکستان اگرچه به خواست‌های جامعه جهانی و سازمان‌های بین المللی حقوق بشر در مورد اخراج مهاجرین افغان از این کشور پاسخ مثبت نداده، اما گفته است که تنها آن دسته از مهاجرین را اخراج می‌کند که مدارک قانونی برای اقامت ندارند.

این در حالی است که گزارش‌هایی از فیصلۀ حکومت پاکستان مبنی بر اخراج ۸۰۰هزار مهاجر افغان از آن کشور نشر شده است.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که رهبری هیات این گروه را در نشست سوم دوحه به دوش دارد، پس از برگشت گفت که موضوع اخراج مهاجرین افغان را در حاشیه نشست سوم دوحه با آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در میان گذاشته است.

مجاهد گفت که در این دیدار از جانب پاکستان خواسته است که مهاجرین افغان را از آن کشور اخراج نکنند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر ۳.۲ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند.