یوناما: ۳۵ در صد معتادان در افغانستان، زنان اند 

مرکز درمان زنان معتاد در ولایت بلخ

هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما)، به مناسب روز جهانی مبارزه با سوی مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی آن، گفته است با وجود آنکه در تولید تریاک در افغانستان ۹۵ در کاهش رونما شده، اما هنوز هم در این کشور بین یک تا دو میلیون نفر به مواد مخدر متعاد اند که ۳۵ در صد آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

یوناما گفته است: "ما به جهان عاری از مواد مخدر متعهد استیم. برای بهبودی بیماران، مراقبت موثر و ادغام معتادان به جامعه در افغانستان، فراهم آوری امکانات و حمایت پس از آن، خیلی مهم است. اما درافغانستان امکانات تداوی محدود باقی مانده است."

هیات معاونت ملل متحد همچنان گفته است که برای ریشه کن کردن مواد مخدر از جامعه در کنار مطالعات و تحقیقات، احترام به حقوق بشری معتادان خیلی مهم است و افزوده است که برای کاهش تاثیرات اقتصادی و صحی این پدیده به حمایت بین المللی نیاز است.

روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما به مناسبت این روز، امروز ۲۶ جون (ششم سرطان) از شفاخانهٔ ۳۰۰ بستری تداوی معتادان جنگلک در شهر کابل دیدن کرد.

ادارهٔ مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد سال گذشته در یک گزارش گفت که افغانستان درگیر مشکلات ناشی از اعتیاد بوده و از هر سه خانواده در این کشور یکی آن از این رهگذر آسیب دیده اند.

در گزارش این ادارهٔ ملل متحد آمده است: "دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد از سال ۲۰۲۱ با ۷۴هزار نفر که با تهدید یا اختلالات ناشی از استعمال مواد مخدر روبرو بودند، در زمینه پیشگیری از مواد مخدر و تقویت روند درمان معتادان کمک کرده است."

این ادارۀ ملل متحد گفته است که ۶۰ درصد جمعیت افغانستان زیر ۲۵ سال سن دارند، به همین دلیل این کشور در زمینه مواد مخدر یکی از جوان‌ترین و سریع‌ترین جمعیت در جهان را دارد که تلاش برای جلوگیری از آن بسیار مهم است.

در مورد شمار معتادان در افغانستان در این اواخر تحقیق نشده است. بر اساس یک سروی که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، حدود سه میلیون معتاد در افغانستان وجود داشت.

اما حکومت طالبان همواره گفته است که شمار معتادان در این کشور به حدود پنج میلیون نفر می‌رسد که یک میلیون آنان زنان و کودکان اند.

وزارت صحت حکومت طالبان گفته است که در حال حاضر ۱۱ مرکز تداوی معتادان در این کشور فعال بوده و معتادان را تداوی می‌کند.