یوناما خواستار توقف بازداشت دختران و فعالان از سوی طالبان شد

آرشیف

به دنبال تشدید بازداشت‌های دختران به بهانۀ "بدحجابی" و فعالان آموزش دختران از سوی طالبان، دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) این روند را نگران‌کننده خوانده است.

یوناما روز چهارشنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که ادامه بازداشت خودسرانۀ فعالان نگران‌کننده است. در در این پیام آمده است: "یوناما خواستار توقف بازداشت‌های خودسرانه است. حقوق خانواده، وکلا، مراقبت، دادرسی عادلانه باید رعایت شود".

هم‌زمان با این، شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان در رابطه با نشر اعلامیه‌ای از بازداشت‌های دختران در خیابان‌های کابل توسط طالبان به شدت انتقاد کرده است.

این شبکه نگاشته است که وضعیت کابل به ویژه دشت برچی طی چند روز اخیر به شدت وخیم است و طالبان دختران را "بسیار وحشیانه به بهانۀ بدحجابی" با خود می‌برند.

در اعلامیه آمده است: "طالبان با تعداد زیادی از نیروها و وسایط دشت برچی را اشغال کردند و دختران را با تحفه و کیک‌هایی که برای روز مادر خریده بودند با زور و شکنجه سوار بر موترها کرده و به مکان‌های نامعلوم انتقال دادند و در جواب خانواده‌های نگران که برای نجات دختران شان به حوزه‌ها رفته اند، اظهار بی‌اطلاعی کرده اند".

به ادعای شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان، در سه روز اخیر بیش از صدها دختر و زن جوان به بهانه حجاب یا ویدیو گرفتن از سوی طالبان در کابل بازداشت و به جای نامعلومی انتقال داده شده اند.

ترنم سعیدی، عضو این شبکه با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که از سرنوشت این دختران و زنان جوان هیچ اطلاعی در دست نیست.

او گفت: "متاسفانه گروه تروریستی طالبان بر اساس ایدیولوژی زن‌ستیزانه، بنیادگرایانه، ظلم و ستم و وحشت... سعی می‌کند همه روزه زندگی را برای مردم افغانستان تلخ‌تر بسازد، مخصوصاً زنان و دختران بیشتر از پیش در تنگنا قرار بدهند، وضعیت معیشتی، وضعیت امنیتی و روحی و روانی مردم را ضعیف‌تر بسازد".

شبکه مشارکت سیاسی زنان تاکید کرده است که در برابر این نقض علنی حقوق بشری زنان دادخواهی می‌کند و از جامعه جهانی و ملل متحد خواسته است که برای ختم این وضعیت "اسفبار حاکم در افغانستان" اقدامی جدی و فوری داشته باشند.

طالبان تا اکنون در رابطه به بازداشت‌های اخیر زنان و دختران در کابل به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

حکومت طالبان در بیش از دو سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان و دختران افغانستان وضع کرده اند.

طالبان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و کار آنان در اداره‌های دولتی، به جز از سکتورهای معدود، را منع کردند.

علاوه بر این، منع کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن زنان به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌های زنانه بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.

اما با وجود این محدودیت‌ها، مقامات طالبان به کرات مدعی شده اند که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین است.