شورای امنیت: خطر تروریزم در افغانستان و منطقه در حال افزایش است

گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود درباره وضعیت افغانستان، سیاست‌های حکومت طالبان را بررسی کرده و گفته است که طالبان به "سیاست‌های انحصاری دهه ۹۰" بازگشته و تهدید هراس‌افگنی در افغانستان و منطقه رو به افزایش است.

در گزارشی که از سوی گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم‌های شورای امنیت منتشر شد، آمده است که هیچ نشانه‌ای از تغییر در سیاست‌های رهبران طالبان در کابل دیده نمی‌شود، در کوتاه مدت امیدی به تغییر نیست.

شورای امنیت گفته است:‌ "طالبان در افغانستان به رهبری ملا هبت‌الله آخندزاده به عنوان گروه حاکم در قدرت، مانند دهه ۹۰ به سیاست‌های استبدادی با محوریت پشتون‌ها بازگشته است".

گزارش گفته است که در میان رهبری طالبان اختلافاتی به وجود آمده است، اما اقتدار رهبر طالبان در حال افزایش است و ممکن است تا یکی دو سال دیگر اتحاد میان رهبری طالبان ادامه یابد.

بر اساس گزارش گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دیگر رهبران طالبان در تغییر سیاست‌ها هبت‌الله آخندزاده تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

در این گزارش آمده است که پنج وزیر غیر پشتون در حکومت طالبان حضور دارند و از میان ۳۴ والی، ۲۵ نفر پشتون استند که بیانگر سیاست‌های دهه ۹۰ طالبان است.

حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان

گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارۀ حضور و افزایش فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان نیز تحلیل و بررسی کرده است.

بر اساس گزارش این گروه، گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان اکنون از آزادی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

بر اساس آمار حکومت پیشین افغانستان، قبل از سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۲ گروه دهشت‌افگن خارجی در افغانستان فعالیت داشتند که با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان به گفته کارشناسان نظامی پناهگاه امن برای شان فراهم شد.

کارشناسان نظامی معتقد اند که با در نظرداشت وضعیت فعلی ولایت‌های مختلف افغانستان، گروه‌های دهشت‌افگن به ویژه داعش و القاعده از فرصت‌هایی که دارند، به حد اعظمی استفاده می‌کنند.

گزارش شورای امنیت ملل متحد نیز گفته است که گروه القاعده در افغانستان دوباره در حال افزایش است و گروه تحریک طالبان پاکستان حملات خود را در پاکستان افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، گروه داعش نیز حملات خود را در افغانستان بیش از پیش تشدید کرده است. این در حالی است که طالبان مدعی اند که داعش را در این کشور سرکوب کرده اند.

گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در این گزارش حضور جنگجویان خارجی در افغانستان را تهدیدی برای منطقه و کشورهای همسایه تلقی کرده است.

همچنان این گزارش از تداوم روابط طالبان با گروه‌های تروریستی پرده برداشته است.

گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در این گزارش گفته است که هنوز زود است که در مورد ممنوعیت کشت کوکنار به دستور رهبر طالبان چیزی گفته شود، اما این گزارش تایید کرده که قیمت تریاک افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ اسامی ۴۱ مقام طالبان در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داشت، اما امسال این تعداد به ۵۸ افزایش یافته است.

پیش از این حکومت طالبان بارها خواستار رفع تعزیرات جامعه جهانی و همچنان بیرون شدن اسامی رهبران این گروه از فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحده شده اند.

همچنان گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم شورای امنیت ملل متحد گفته است که طالبان توافقنامه دوحه با ایالات متحده را تطبیق نکرده اند.

طالبان تا اکنون به این گزارش شورای امنیت ملل متحد واکنش نشان نداده اند، اما قبل از این حکومت طالبان حضور جنگجویان خارجی در افغانستان و استفاده از خاک این کشور علیه کشورهای دیگر را به شدت رد کرده است. طالبان همچنان گفته اند که موافقتنامه دوحه متعهد اند.