مقامات امریکایی و طالبان در مورد محو مخدرات در افغانستان صحبت کردند

آرشیف

شارژادفیر ایالات متحده برای افغانستان در دیدار با یک هیات تخنیکی حکومت طالبان در دوحه در مورد نگرانی‌های مشترک و حمایت از افغان‌ها در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان صحبت کرد.

کرن دیکر در شبکۀ اجتماعی ایکس، ناوقت چهارشنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) نوشته است که او و همکارانش با هیات طالبان در این دیدار در مورد ریشه‌کن کردن مواد مخدر، ممنوعیت آن، درمان اعتیاد و معیشت‌های جایگزین در افغانستان بحث کرد.

به گفتۀ دیکر، او توصیه‌های کارشناسان افغان در داخل و خارج از افغانستان را در مورد اینکه چگونه جامعه بین‌المللی می‌تواند در مبارزه با مواد مخدر کمک کند و نقش مهم زنان افغان در این زمینه، شنیده است.

او گفته است: "ما بدون آنها [زنان] موفق نخواهیم شد".

شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان گفته است که مواد مخدر از دیرزمانی یک فاجعه انسانی و اقتصادی برای مردم افغانستان و جهان بوده است.

کرن دیکر تاکید کرده است: "ما مشتاقانه منتظر همکاری با سازمان ملل متحد و سایر ذینفعان هستیم تا از آرمان مردم افغانستان برای از بین بردن بلای مواد مخدر غیرقانونی، یکباره و برای همیشه حمایت کنیم".

اگرچه مقامات بلندپایه حکومت طالبان بارها با مقامات ایالات متحده از جمله دیکر در دوحه دیدار کرده اند، این اولین بار است که دپلومات‌های سفارت ایالات متحده در افغانستان با یک هیاتی از طالبان در مورد همکاری در مبارزه با مواد مخدر گفتگو می‌کند.

همزمان با این، امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، روز چهارشنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) در مجمع عمومی ملل متحد گفت که در دو سال گذشته، قاچاق مواد مخدر، به ویژه از افغانستان، به طور چشمگیر افزایش یافته است.

او گفت که تاجیکستان در این مدت بیش از ۱۰ تن مواد مخدر را در مرز‌ این کشور ضبط کرده که در مقایسه با سال‌های قبل، چندین برابر افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) به تاریخ دهم سپتمبر (۱۹ سنبله) با نشر گزارشی تازه از تغییر شکل مواد مخدر در افغانستان خبر داد. این اداره از تولید سریع متامفتامین در افغانستان و افزایش قاچاق آن در داخل این کشور و کشورهای منطقه هشدار داد.

بر اساس گزارش قاچاق متامفتامین در افغانستان و کشورهای همسایه نزدیک به دوازده برابر افزایش است.

گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته است که قاچاق متامفتامین نشان‌دهنده گسترش سریع تولید مواد مخدر و تغییر شکل احتمالی بازارهای غیرقانونی مواد مخدر است.

یافته‌های دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد که پس از بازگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱ و ممنوعیت مواد مخدر در اپریل ۲۰۲۲، قاچاق هرویین، هرچند با نرخ پایین‌تری، ادامه یافته است.

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان به تاریخ سوم اپریل (۱۴ حمل) با صدور فرمانی کشت کوکنار را ممنوع قرار داد و استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور را به گونۀ جدی منع کرد.

او در این فرمان هشدار داد که با متخلفین مطابق شریعت برخورد خواهد شد و کشتزارهای آنان نیز نابود می‌شود.

پس از آنکه ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان سال گذشته با صدور فرمانی، کشت کوکنار و هرگونۀ مواد نشه‌آور را در سراسر افغانستان به گونۀ "مطلق" ممنوع اعلام کرد، حکومت طالبان فهرست چشمگیری از دست‌آوردهای مبارزه با مواد مخدر را ارایه کرده اند.

به گفتهٔ مقامات طالبان، برای اجرای فرمان آخندزاده نیروهای این گروه ۵۷۹۹ عملیات مبارزه با مواد مخدر را به راه انداخته اند که طی آن ۶۷۸۱ قاچاقچی مواد مخدر دستگیر، ۱۷۹۹ تن مواد مخدر ضبط و ۵۸۵ لابراتوار تولید هیرویین از بین برده شده است.

ناظران مستقل نیز این ادعاهای رژیم طالبان را تایید کرده اند.

ویلیم برد، پژوهشگر ارشد در انستیتیوت صلح ایالات متحده در پاسخ کتبی به صدای امریکا گفت: "همان گونه که طالبان در دوره قبلی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ عملاً کشت کوکنار را منع کرده بودند در سال ۲۰۲۳ نیز چنین کرده که منجر به کاهش شدید کشت کوکنار شده است."

تصاویر ماهواره‌ای که توسط یک سازمان بریتانیایی برداشته شده نیز کاهش قابل توجه کشت کوکنار را در سراسر افغانستان نشان می‌دهد.

در ولایت هلمند که بیش از نیمی از مواد مخدر کشور تولید می‌شد، کشت کوکنار از ۱۲۹ هزار هکتار در سال ۲۰۲۲ به ۷۴۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.