امریکا چهار 'سرباز وابسته به روسیه' را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد

وزارت عدلیۀ ایالات متحده گفته است که چهار سرباز مرتبط با روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی علیه یک امریکایی در جریان تهاجم روسیه بر اوکراین متهم کرده است.

اتهام‌نامۀ ۹ صفحه‌ای جنایی علیه این چهار مرد روسی در برگیرندۀ ادعاهای شکنجه، برخورد غیرانسانی، توطیه برای ارتکاب جنایات جنگی و رفتار غیرقانونی با یک شهروند امریکا است.

مریک گارلند، لوی سارنوال ایالات متحده روز چهارشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) با نشر بیانیه‌ای گفت: "وزارت عدلیۀ ایالات متحده مانند جهان شاهد وحشت تهاجم ظالمانۀ روسیه بر اوکراین است."

گارلند گفته است: "از همین رو وزارت عدلیه [امریکا] بر اساس قانون ایالات متحده برای جنایات جنگی، برای نخستین بار چهار منسوب نظامی وابسته به روسیه را به خاطر ارتکاب جنایات شنیع علیه یک شهروند امریکا متهم کرده است."

در بیانیه از شهروند امریکایی نام گرفته نشده است، اما گفته شده است که این چهار مرد روسی سورین سیرانویچ، دیمیتری بودنیک، والری و نازار نام دارند.

ادعا می‌شود که این چهار مرد روسی یک شهروند امریکا را بازجویی و شکنجه کرده و او را تهدید به کشتن کرده بودند. در اتهام‌نامه آمده است که این چهار مرد، حتا اعدام کردن را برای این شهروند امریکا صحنه سازی کرده بودند.

جسیکا ابر، سارنوال ایالت ویرجینیا که این اتهام‌نامه را ترتیب داده است، این چهار مرد روسی را به نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی متهم کرد. او گفت: "اتهامات بازتاب می‌دهد که متهمان نه تنها مرتکب تخطی‌های شدید کنوانسیون ژنیو برای حفاظت از افراد ملکی در زمان جنگ شده اند، بلکه قوانین ایالات متحده را نیز نقض کرده اند."