لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش روسیه برای کسب کرسی در شورای حقوق بشر ملل متحد ناکام شد


نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد
نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه دهم اکتوبر (۱۸ میزان) به عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این سازمان رای نداد.

در رای‌گیری روز سه شنبه روسیه، بلغاریا و البانیا از حوزۀ شرق اروپا برای کسب دو کرسی خالی برای این حوزه در شورای ۴۷ عضوی حقوق بشر ملل متحد رقابت کردند.

روسیه در این رای‌گیری فقط ۸۳ رای مثبت به دست آورد. برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، یک کشور باید ۹۷ رای مثبت از ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی دریافت کند.

البانیا با کسب ۱۲۳ رای مثبت و بلغاریا با کسب ۱۶۰ رای مثبت عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را کسب کردند.

در اپریل سال گذشته میلادی، ۹۳ کشور عضویت روسیه را در این شورا به دلیل تهاجم آن کشور بر اوکراین، تعلیق کردند، در حالی که ۲۴ کشور مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند.

رای‌گیری روز سه شنبه که اعضای این شورا را برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ انتخاب می‌کند، آزمایشی برای سنجش میزان حمایت از روسیه به ویژه در خصوص تهاجم تمام عیار و ظالمانۀ آن بر اوکراین نیز بود.

درست یک روز پیش از رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای انتخاب اعضای جدید شورای حقوق بشر این سازمان، اصابت راکت‌های نظامیان روسی بر روستای گروزا در اوکراین سبب کشته شدن بیش از ۵۰ نفر شد.

لویس چاربونی، یک مقام سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: "کشورهای عضو ملل متحد پیام قوی به رهبری روسیه فرستادند که یک کشور مسوول جنایات بی‌شمار جنگی و جرایم علیه بشریت به شورای حقوق بشر متعلق بوده نمی‌تواند."

دیدبان حقوق بشر همچنان از کشورهای عضو ملل متحد خواسته بود که با عضویت چین و کیوبا در شورای حقوق بشر این سازمان مخالفت کنند.

با اینحال، چین که به خاطر کارنامۀ حقوق بشری خود زیر انتقاد شدید ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی قرار دارد، با کسب ۱۵۴ رای موافق و کیوبا با کسب ۱۴۶ رای موافق کرسی‌های شان را در شورای حقوق بشر ملل متحد حفظ کردند.

برای کسب عضویت این شورا، گروه‌های منطقه‌ای بزرگ، کشورهای نامزد خود را از قبل انتخاب کرده و برای پذیرش به مجمع عمومی سازمان ملل می‌فرستند و در آنجا رای‌گیری می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG