مقام‌های امریکایی و چینی در مورد دیدار احتمالی سران دو کشور صحبت کردند

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز چهارشنبه ۲۸ اگست (هفتم سنبله) برای دومین روز متوالی در بیجینگ دیدار کرده و در مورد موضوعاتی، از جمله ملاقات احتمالی روسای جمهور دو کشور و تنش‌ها در آب‌های جنوب چین، گفتگو کردند.

هر دو طرف مذاکرات دو روزه را صریح، بنیادی و سازنده خواندند. سینهوا، خبرگزاری دولتی چین به نقل از وانگ گفته است که کلید نگه داشتن روابط چین و ایالات متحده در مسیر درست، به راهنمایی روسای دولت دو کشور بستگی دارد.

قصر سفید در بیانیه‌ای گفت که دو طرف در مورد برنامه‌ریزی یک تماس تلیفونی به سطح رهبران دو کشور در هفته‌های آینده گفتگو کردند. سینهوا نیز گزارش داد که دو طرف دربارۀ ملاقات احتمالی بین جوبایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده و شی جینپینگ، رییس جمهور چین بحث کردند.

براساس بیانیهٔ چین، سولیوان و وانگ بر اهمیت ارتباطات نظامیان دو کشور و برگزاری تماس‌های ویدیویی بین فرماندهان نظامی "در زمان مناسب" تاکید کردند.

خبرگزاری دولتی چین به نقل از وانگ نگاشته است: "توسعه خوب روابط چین و ایالات متحده به احترام متقابل بستگی دارد."

علاوه بر حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان، وانگ و سولیوان همچنین در مورد اختلافات در آب‌های جنوب چین گفتگو کردند، و وانگ به واشنگتن در مورد حمایت از فلیپین هشدار داد.

وانگ گفت: "ایالات متحده نباید از پیمان‌های دو جانبه به عنوان بهانه‌ای برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی چین استفاده کند، و نباید از اقدامات تجاوزکارانه فلیپین حمایت کرده یا آن را نادیده بگیرد."

در بیانیه‌ای قصر سفید آمده است که سولیوان "نگرانی خود را در مورد اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری خلق چین علیه عملیات‌ بحری قانونی فلیپین در آب‌های جنوب چین" ابراز کرده است.

کشتی‌های چین با چندین کشتی فلیپینی در بحیرۀ جنوب چین درگیر شده‌اند، که موجب نگرانی واشنگتن شده است. ایالات متحده با فلیپین پیمان دفاعی امضا کرده است.

سامویل پاپارو، فرمانده ارشد فرماندهی اقیانوس هند – آرام ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که اردوی ایالات متحده آماده مشوره در مورد مشایعت کشتی‌های فلیپینی درآب‌های جنوب چین است.

موضوعات دیگر مورد بحث در این ملاقات بین مقامات ارشد شامل ادعای مالکیت تایوان توسط چین و تعرفه‌های اخیر ایالات متحده بر کالاهای چینی بود.

وانگ به سولیوان گفت که ایالات متحده باید ارسال تسلیحات به تایوان را متوقف کند و از "یکجا شدن مسالمت‌آمیز" تایوان و چین حمایت کند.

وانگ افزود که "تایوان متعلق به چین است" و اظهار داشت که "استقلال تایوان بزرگترین خطر برای صلح و ثبات در تنگه تایوان می‌باشد."

چین ادعا می‌کند که تایوان که به صورت دموکراتیک اداره می‌شود، بخشی از قلمرو آن کشور است و برای الحاق آن به قلمرو چین اگر لازم باشد حتا به زور نیز متوسل خواهد شد. با این حال، نظرسنجی‌های عمومی در تایوان نشان می‌دهد که حمایت کمی برای یکجا شدن با چین وجود دارد.

طبق بیانات چین در این ملاقات، بیجینگ همچنین نارضایتی خود را از تعرفه‌هایی که ایالات متحده بر کالاهای چینی اعمال کرده، ابراز کرده و گفته است که واشنگتن باید "از به خطر انداختن منافع مشروع چین دست بردارد."

قصر سفید اعلام کرد که سولیوان علاوه بر بیان نگرانی‌ها در مورد شیوه‌های تجاری ناعادلانه و شیوه‌های اقتصادی غیربازاری چین، تاکید کرد که "ایالات متحده به اقدامات لازم برای جلوگیری از استفاده از فناوری‌های پیشرفته ایالات متحده به منظور تضعیف امنیت ملی ما، بدون اینکه تجارت یا سرمایه‌گذاری را محدود کند، ادامه خواهد داد."

گفتگوها بین مقامات ارشد دو کشور تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود روی موضوعاتی، از جمله تجارت، شرق میانه، اوکراین و توسعه مواد کیمیایی که به عنوان اجزای فنتانیل از آن استفاده می‌شود، بحث شود.