جنرال امریکایی: با نمایش قدرت در تنگه هرمز، ایران را به عقب‌نشینی واداشتیم

جنرال الکسس

الکسس گرینکویچ، قوماندان نیروی هوایی امریکا در شرق میانه، روز چهارشنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) گفت که نیروهای امریکایی با نمایش قدرت در منطقه، ایران را به عقب نیشنی واداشته اند.

این جنرال امریکایی در نشستی در واشنگتن گفت که پس از اینکه نیروهای بحری ایران بارها کشتی‌ها را در اطراف تنگه هرمز و خلیج عمان، در اوایل سال جاری هدف قرار دادند، "نمایش قدرت امریکا" برای "عقب‌نشینی ایران" کافی بود.

جنرال گرینکویچ گفت که به نظر می‌رسد تصمیم ماه جنوری برای اعزام جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۱۶ به خلیج‌فارس به همراه یک ناوشکن و یک گروه تهاجمی نیروهای ویژه در میان مقامات ایرانی سر و صدای درستی ایجاد کرده است.

نیروی بحری ایالات متحده، در اوایل ماه اگست اعلام کردند که بیش از ۳۰۰۰ نظامی امریکایی با دو کشتی جنگی وارد بحیرهٔ سرخ شدند.

این اقدام ایالات متحده منحیث بخشی از برنامه افزایش استقرار نیروهای امریکایی در منطقه به شمار می‌روید.

جنرال گرینکویچ اضافه کرد که این اقدام، ایران را از هرگونه اقدام علیه تحرک کشتی‌های بین‌المللی بازداشته است.

اردوی امریکا گفته است که ایران در دو سال گذشته، نزدیک به ۲۰ کشتی با پرچم‌های بین‌المللی را در منطقه توقیف کرده یا برای توقیف‌شان تلاش کرده است.

اما تهران همواره گفته است که کشتی های توقیف شده از قوانین حمل و نقل تخطی کرده اند.

با این حال، مقامات امریکایی در مورد دوام این بازدارندگی محتاط اند.

پیش از آن، نیروهای بحری تحت حمایت کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده در شرق میانه به تاریخ ۱۲ اگست سال جاری به کشتی‌های تجارتی که قصد عبور از تنگه هرمز را داشتند، هشدار داده بودند که تا حد امکان از آب‌های ایران دوری کنند تا از توقیف در امان باشند.