لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار غرب به کشتی‌های تجارتی: دور از آب‌های ایران حرکت کنید


نیروهای بحری تحت حمایت کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده در شرق میانه روز شنبه ۱۲ اگست (۲۱ اسد) به کشتی‌های تجارتی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، هشدار دادند که تا حد امکان از آب‌های ایران دوری کنند تا از توقیف در امان باشند.

تیم هاوکینز، سخنگوی واحد پنجم نیروهای بحری امریکا مستقر در شرق میانه اذعان کرد که این هشدار صادر شده، اما از صحبت در مورد جزییات آن خود داری کرد.

هاوکینز گفت که یک گروه بحری تحت حمایت امریکا به نام ساختار امنیت بحری بین‌المللی به "دریانوردان در منطقه هشدار داده است تا اقدامات احتیاطی مناسب را برای به حداقل رساندن خطر توقیف شدن در میانه تنش‌های جاری که ما به دنبال کاهش آنها هستیم"، در پیش بگیرند.

او افزود: "به کشتی‌ها توصیه می‌شود تا حد امکان دور از آب‌های سرزمین ایران حرکت کنند."

در همین حال یک سازمان تحت رهبری اتحادیهٔ اروپا که تردد کشتی‌ها را در تنگهٔ هرمز نظارت می‌کند، نیز در بیانیه‌ای جداگانه نسبت به "احتمال حمله به یک کشتی تجارتی حامل پرچم [یک کشور] نامشخص در تنگه هرمز طی ١٢ تا ٧٢ ساعت آینده" هشدار داده است.

در حال حاضر، ایالات متحده در حال بررسی طرح‌هایی برای استقرار نیروهای مسلح در کشتی‌های تجارتی در تنگهٔ هرمز است تا ایران را از توقیف این کشتی‌ها باز دارد.

نیروی بحری ایالات متحده، روز دوشنبه هفتم اگست (۱۶ اسد) اعلام کرد که بیش از ۳۰۰۰ نظامی امریکایی با دو کشتی جنگی پس از توقیف نفتکش‌ها توسط ایران، وارد بحیرهٔ سرخ شدند.

این اقدام ایالات متحده منحیث بخشی از برنامه افزایش استقرار نیروهای امریکایی در منطقه به شمار می‌روید.

واحد پنجم نیروهای بحری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نیروها که در آن قوای بحری و نیروهای ویژهٔ بحری حضور دارند، روز یکشنبه گذشته پس از عبور از کانال سویز در حالی وارد بحیرهٔ سرخ شدند که اعزام آنان پیش از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

اردوی امریکا گفته است که ایران در دو سال گذشته، نزدیک به ۲۰ کشتی با پرچم‌های بین‌المللی را در منطقه توقیف کرده یا برای توقیف‌شان تلاش کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده ماه گذشته نیز با هدف مقابله با توقیف کشتی‌ها توسط ایران در خلیج فارس، از استقرار یک کشتی جنگی و طیاره‌های جنگی اف-۳۵ و اف-۱۶ خبر داد.

این اقدام پنتاگون پس از آن روی دست گرفته شد که نیروهای بحری ایران در اوایل ماه جولای تلاش کردند تا دو کشتی‌ تجارتی را در نزدیکی تنگهٔ هرمز و خلیج عمان متوقف کنند و به سمت یکی این کشتی‌ها گلوله‌باری نیز کردند.

این هشدار در حالی صادر شده که ایالات متحده و ایران بر سر تبادلهٔ پنج زندانی امریکایی در ازای انتقال حدود شش میلیارد دالر دارایی‌ منجمد شدهٔ ایران در کوریای جنوبی به توافق نزدیک شده اند.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) روز پنجشنبه دهم اگست (۱۹ اسد) به نقل از نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گزارش داده است که زندانیان امریکایی از زندان اوین آن کشور رها شده اند.

ایرنا گزارش داده است: "این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG