بالون مظنون جاسوسی چین از سوی نظامیان چینی رهبری می‌شد – گزارش‌ها

ادارات استخباراتی ایالات متحده نتیجه‌گیری کرده اند که بالون مظنون جاسوسی چین که به تازگی وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود،‌ بخشی از برنامهٔ گستردهٔ نظارتی قوای نظامی چین است.

ارتباط میان این بالون و اردوی چین نخستین بار روز سه شنبه از سوی واشنگتن پست و سپس از سوی شبکهٔ‌ خبری سی‌ان‌ان گزارش داده شد. این بالون بدون سرنشین از ولایت هینان در سواحل جنوبی چین به هوا بلند شده بود.

واشنگتن‌ پست بدون ذکر نام از قول چندین مقام امریکایی گزارش داده است که این برنامه ماموریت‌های نظارتی را در کشورها و ساحاتی انجام می‌‌دهد که علایق استراتیژیک چین در آنجا رو به افزایش است، مانند جاپان، هند، ویتنام، تایوان و فلیپین.

وندی شرمن، معاون وزارت خارجهٔ ایالات متحده در مورد این برنامه به ۱۵۰ دپلومات از ۴۰ کشور جهان گزارش داد.

یک جت جنگی ایالات متحده روز شنبه گذشته این بالون چینی را هنگامی که بر فراز اقیانوس اطلس و آب‌های سواحل ایالت کارولینای جنوبی در پرواز بود، سرنگون کرد.

مقام‌های امریکایی گفتند که این بالون نظارتی بود و پرواز آن بر حریم ایالات متحده "نقض غیرقابل قبول حاکمیت ملی" امریکا از سوی چین می‌باشد.

چین اصرار ورزیده است که این بالون برای مقاصد علمی و غیرنظامی کار گرفته شده و اشتباهاً وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود.

شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که بالون سرنگون شده از سوی تیم‌های ویژهٔ تخنیکی و انجنیران نخبه در یک مرکز ادارهٔ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) در پایگاه نظامی کوانتیکو در ایالت ویرجینیا تدقیق و بررسی شده است.

پرواز این بالون بر فراز ایالات متحده سبب شد که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده سفرش را به بیجینگ فسخ کند. انتظار می‌رفت که بلینکن در این سفر برای بهبود روابط میان واشنگتن و بیجینگ تلاش کند، روابطی که در چند سال اخیر فراز و فرود و تنش فراوانی را تجربه کرده است.

یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده روز سه شنبه گفت که پس از سرنگون شدن این بالون، چین درخواست لوید آستن، وزیر دفاع امریکا را برای صحبت با همتای چینی‌اش رد کرده است.