هلیکوپتر‌های امریکایی سه قایق شورشیان حوثی را غرق کردند

اردوی ایالات متحده امروز ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) گفت که هلیکوپترهای امریکایی سه قایق شورشیان حوثی را در بحیرهٔ سرخ غرق کردند.

مقامات بندر الحدیدهٔ یمن گفته اند که حد اقل ۱۰ شورشی سوار در این قایق‌ها که بر یک کشتی باربری حمله کرده بودند، در حملات هلیکوپتر‌های نظامی امریکا کشته شدند.

در اعلامیه آمده است که شورشیان حوثی بر هلیکوپتر‌های امریکایی نیز فیر کردند و در گلوله‌باری متقابل، از میان چهار قایق، سه قایق کوچک شورشیان که در ۲۰ متری کشتی باربری قرار داشتند، غرق شدند.

نیروهای امریکایی گفته اند که یک قایق دیگر شورشیان حوثی از ساحه فرار کرد.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفته است که از کشتی دنمارکی که زیر پرچم سنگاپور فعالیت می‌کند، تقاضای کمک دریافت کرد. شورشیان حوثی در ۲۴ ساعت گذشته، دو بار در بحیره سرخ بر این کشتی حمله کرده بودند.

اردوی ایالات متحده گفته است که پیش از این دو میزایل بالستیک را نیز از بین برده بود که برای هدف قرار دادن این کشتی پرتاب شده بود.

شورشیان حوثی در نزدیک به سه ماه گذشته به کرات کشتی‌هایی را که از بحیرهٔ سرخ عبور می‌کنند، هدف قرار داده و گفته اند که این حملات در حمایت از غزه انجام می‌شود.

این حملات مسیر انتقالاتی را با خطر مواجه کرده که ۱۲ در صد تجارت جهانی از آن می‌گذرد. ایالات متحده در پاسخ به این حملات، نیروی ضربتی چند ملتی را در ماه جاری تشکیل داد تا از کشتی‌ها در بحیرهٔ سرخ حفاظت کنند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید آستن از تشکیل 'ماموریت چند ملتی' برای محافظت از تجارت در بحیرهٔ سرخ خبر داد

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در ماه اکتوبر، حملات شورشیان حوثی در منطقه افزایش یافته است.

نیروهای امریکایی در عراق و سوریه گفته اند که به کرات مورد حملات طیاره‌های بی‌سرنشین و راکتی قرار گرفته اند. واشنگتن می‌گوید که این حملات توسط گروه‌های مسلح به حمایت ایران صورت می‌گیرد. اما ایران این ادعا را رد کرده است.