امریکا: قطعنامهٔ دیگر ملل متحد در مورد غزه هیچ دردی را دوا نمی‌کند 

شورای امنیت ملل متحد

ایالات متحده می‌گوید که در مورد قطعنامهٔ جدید ملل متحد پیرامون غزه در حالی محتاط می‌باشد که این مسوده‌ خواهان آتش‌بس فوری و توقف عملیات اسراییل در رفح است.

رابرت وود،‌ معاون سفیر ایالات متحده در ملل متحد، امروز ۲۹ می (نهم جوزا) به خبرنگاران گفت: "ما از آغاز گفته ایم که هر محصول اضافی دیگر در مورد وضعیت کنونی احتمالاً هیچ مفید نخواهد بود و وضعیت را در غزه تغییر نخواهد داد."

الجزایر روز سه شنبه ۲۸ می پس از آن خواستار نشست اضطراری شورای امنیت ملل متحد شد که یک حملهٔ اسراییل جان ۴۵ نفر را در یک کمپ بیجا شدگان در رفح گرفت، حمله‌ای که به پیمانۀ گسترده در سطح بین المللی تقبیح شد.

پس از نشست سه شنبه، الجزایر مسودهٔ قطعنامه جدید را به اعضای شورای امنیت ملل متحد توزیع کرد. اما تا اکنون تصمیم گرفته نشده است که این مسوده چه زمانی به رای‌گیری گذاشته خواهد شد.

وود افزود که ایالات متحده که از حق ویتو‌ برای حفاظت از اسراییل استفاده کرده است، به این باور است که مذاکرات منطقه‌ای راه بهتر رسیدن به آتش‌بس است.

در همین حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که مسودهٔ الجزایر "نامتعادل" بوده و در آن گروه حماس برای جنگ مقصر خوانده نشده است.

کربی گفت: "یحیا السنوار، رهبر حماس می‌تواند جنگ را همین حالا پایان بخشد، در صورتیکه به توافق آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها موافقت کند."

در اوایل ماه می مذاکرات غیرمستقیم میان اسراییل و حماس به توافق آتش‌بس و رهایی زندانیان فلسطینی و گروگان‌ها نیانجامید. قطر، مصر و ایالات متحده در این مذاکرات نقش میانجی داشتند.

در همین حال، نیکولاس دی ریویانس، سفیر فرانسه در شورای امنیت ملل متحد گفت که این شورا باید فوراً در مورد وضعیت رفح صحبت کرده و خواهان پایان این "تهاجم" شود.

کارولین رادریگز بیرکیت، سفیر گایانا در ملل متحد گفت که کشوراش در مقابل "غیرانسان شمردن یک کتلۀ مردم و بی اعتنایی به حکم قانون و معافیت از مجازات، خود را درمانده حس می‌کند".

او افزود: "این چه زمانی پایان خواهد یافت؟ کی می‌تواند این را پایان بخشد؟ با آنهم، ما نمی‌توانیم در حالی خاموش باقی بمانیم که شمار زیادی از قبل به گونهٔ غم‌انگیزی ساکت شده اند."

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

پس از حمله حماس، اسراییل نیز به حملات تلافی جویانه پرداخته که تا اکنون بیش از ۳۶هزار نفر عمدتاً زنان و کودکان در غزه کشته شده و اکثر مناطق غزه با خاک یکسان شده است.