افریقای جنوبی: اسراییل درغزه نسل‌کشی می‌کند؛ امریکا: این اتهام بی اساس است

تظاهرات به طرفداری از فلسطین در شهر جوهانسبرگ، افریقای جنوبی

ایالات متحده روز چهارشنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) بر افریقای جنوبی برای متهم ساختن اسراییل به "کشتار عام" درغزه انتقاد کرده و آنرا رد کرد.

افریقای جنوبی قضیه‌ای را علیه اسراییل در محکمهٔ بین‌المللی درج کرده و این کشور را به کشتار عام در غزه متهم کرده است.

قرار است این محکمه در شهر هاگ هالند، هفتهٔ آیندهٔ نشست استماعیه را در مورد اتهامات افریقای جنوبی بر اسراییل برگزار کند. افریقای جنوبی خواسته است تا عملیات نظامی اسراییل در غزه پایان یابد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید این اقدام افریقای جنوبی را تقبیح کرده و آنرا "ناسزا" خواند. او گفت که این قضیه "غیر موثر" و "کاملاً بی اساس" بوده و حقیقت ندارد.

در همین حال متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، نیز گفت: "ما فکر نمی‌کنیم که این اقدام موثر باشد. تا اکنون ما اعمالی را ندیده ایم که کشتار عام پنداشته شود."

با آنهم میلر اضافه کرد که کشتار عام یک "قساوت شنیع" است و این اتهامات نباید ساده گرفته شود.

اسراییل با شدیدترین الفاظ این اتهامات افریقای جنوبی را رد کرده است.

افریقای جنوبی در عریضه‌اش به محکمهٔ هاگ گفته است که اسراییل می‌خواهد فلسطینی‌ها را در غزه نابود کند.

مقامات اسراییلی گفته اند که در جریان حملهٔ هفتم اکتوبر، تندروان حماس ۱۱۴۰ نفر را کشتند که بیشتر شان غیرنظامیان بودند.

در این حال، مقامات حماس در غزه گفته اند که در جریان حملات هوایی و زمینی اسراییل بیش از ۲۲۳۰۰ نفر که اکثریت شان زنان و کودکان اند کشته شده و بخش‌هایی از غزه با خاک یکسان شده است.

افریقای جنوبی پیش از این پیشنهاد غرب را برای آوردن فشار بر روسیه نپذیرفته بود که این امر روابط میان واشنگتن و پریتوریا را متشنج کرد.

سال گذشته، سفیر ایالات متحده به گونهٔ علنی افریقای جنوبی را به فرستادن کشتی‌های مملو از تسلیحات به روسیه متهم کرد. اتهامی که از سوی افریقای جنوبی رد شد.