امیری: فرمان‌های تبعیض‌آمیز طالبان منجر به شکست خودشان می‌شود

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، گفته است که تلاش‌های نهادینه شدۀ طالبان برای هدف قرار دادن زنان و دختران در افغانستان به مثابۀ "آزار جنسیتی" شمرده می‌شود.

امیری با اشاره به قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، به روزنامۀ هل گفته است: "فرمان‌های تبعیض‌آمیز و بی‌امان طالبان بی‌نظیر است."

این دپلومات افغان‌تبار امریکایی گفت: "این سیاست‌های افراطی [طالبان] منجر به شکست خود آنان شده و این دیدگاه را تقویت می‌کند که طالبان همان رویکردی را دنبال می‌کنند که در دهۀ ۱۹۹۰ سبب انزوای شان شده بود."

امیری گفته است که ایالات متحده از "هر ابزار دست داشته برای حمایت از زنان و دختران" افغان کار خواهد گرفت. او گفته است که واشنگتن با جامعۀ بین‌المللی کار خواهد کرد تا به گونۀ جمعی این نکته به طالبان واضح شود که "هرگونه پیشرفت در راستای عادی سازی روابط با آن گروه مشروط به ختم چنین پالیسی‌های افراطی و پیشرفت‌های چشمگیر در زمینۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان باشد."

وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان، چهارشنبه ۲۱ اگست (۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و اکنون این قانون در سراسر افغانستان نافذ است.

به گفتۀ طالبان، این قانون به "آداب و اصول احتساب" پرداخته و هدف آن "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" است. در این قانون روش‌هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند، نیز تجویز شده است.

طبق این قانون، صدای زن "عورت" شمرده شده و ممنوع شده است و زنان ملزم به پوشاندن صورت خود در بیرون از خانه شده اند. در این قانون آمده است که زنان حق آواز خواندن و یا تلاوت کردن با آواز بند را در میان مردم ندارند و صدای شان نباید به بیرون از دیوارهای خانه هایشان برود.

انفاذ قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان با واکنش گستردۀ بین‌المللی و انتقاد مدافعان حقوق زن روبرو شده است.

در تازه ترین واکنش، ادارۀ زنان سازمان ملل متحد گفته است که این قانون عملاً زنان را از زندگی عمومی حذف می‌کند و اختیارات اجرایی گسترده‌ را به پولیس اخلاقی (محتسبان) طالبان می‌دهد. این نهاد ملل متحد خواستار لغو بی‌درنگ این قانون شده است.

پیش از این، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل و شماری از کشورهای جهان با انتقاد از قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، خواستار لغو آن شده بودند.

با اینحال، طالبان گفته اند که در خصوص تطبیق این قانون نباید هیچ نوع نگرانی وجود داشته باشد، زیرا به ادعای این گروه، در آن برای هیچ کسی محدودیت وجود ندارد و نه بر کسی "ظلم و ستم" صورت می‌گیرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفت که اگر غیرمسلمانی در مورد این قوانین اظهار نگرانی‌ می‌کند یا بر آن ایراد می‌گیرد، باید نخست خود را از قوانین اسلامی با خبر بسازد و به ارزش‌های اسلامی احترام بگذارد.