سنتکام: عضو ارشد داعش در حملهٔ نظامیان امریکایی در سوریه کشته شد

اردوی ایالات متحده روز سه شنبه چهارم اپریل (۱۵ حمل) اعلام کرد که حمله‌ای را در سوریه انجام داده است که در نتیجهٔ آن یک مقام ارشد گروه داعش که مسوول طراحی حملات در اروپا بود، کشته شده است.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در بیانیه‌ای گفت که در حملهٔ روز دوشنبه سوم اپریل در شمال غرب سوریه، خالد ایاد احمد الجبوری، رهبر ارشد داعش کشته شد.

در بیانیه آمده است که او "مسوول طراحی حملات (داعش) در اروپا بود" و افزوده شده که در این حمله "هیچ غیرنظامی کشته یا زخمی نشده است".

مایکل کوریلا، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده، گفت که باوجودیکه داعش تضعیف شده و از آخرین مواضع خود در سوریه در سال ۲۰۱۹ بیرون رانده شد، هنوز هم به گفتهٔ وی "قادر به حملات در منطقه بوده و تمایل به حمله فراتر از شرق میانه دارد".

در بیانیهٔ سنتکام آمده است که جبوری در ساختار رهبری داعش نقش داشته و مرگ او "به طور موقت توانایی این سازمان را برای طراحی حملات خارجی مختل خواهد کرد".

داعش در سال‌های اخیر مسوولیت تعدادی از حملات مرگبار در اروپا را به عهده گرفته است، به شمول حملهٔ ماه نومبر ۲۰۱۵ در پاریس و حومهٔ این شهر که ۱۳۰ کشته برجا گذاشت و حمله در شهر نیس فرانسه در جولای ۲۰۱۶ که در آن ۸۶ نفر جان باختند.

داعش همچنان مسوولیت سه حمله انتحاری در بلجیم در سال ۲۰۱۶ را که در آن ۳۰ نفر کشته شدند و حملات متعدد در بارسلونا و سایر نقاط اسپانیا را که در اگست ۲۰۱۷ جان ۱۶ را گرفت، به عهده گرفته است.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گفته است که جبوری در حمله طیارهٔ بدون سرنشین امریکا در شهر ادلب در شمال غرب سوریه، جاییکه که توسط جهادی‌ها اداره می‌شود، کشته شده است. این نهاد گفته است که جبوری اصلاً از عراق بود و حدود ۱۰ روز پیش به این ساحه پناه برده بود.

دیمین فیری، موسس گروه تحلیل جهاد (Jihad Analytics) گفته است که نام اصلی جبوری، خلیل عبدالله الخلیف است و او در ساحهٔ دیرالزور در شرق سوریه فعالیت می‌کرد. فیری به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "مانند همیشه، او جایگزین خواهد شد، اما هنوز هم ضربه‌ای برای این گروه است."

کوریلا، فرمانده سنتکام گفت، باوجود اینکه داعش دیگر هیچ منطقه‌ای را در سوریه و عراق کنترول نمی‌کند، اما همچنان تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن باقی مانده است. او گفت: "سنتکام به شکست پایدار داعش متعهد است."

در حال حاضر، ۹۰۰ نظامی ایالات متحده در شمال‌شرق سوریه مستقر است و این نیرو‌ها بخشی از ایتلاف بین‌المللی مبارزه بر ضد بقایای گروه دولت اسلامی یا داعش در آن کشور است.

ایالات متحده همچنین از نیروهای دموکراتیک سوریه که متشکل از کرد‌‌ها استند، حمایت می‌کند. این جنگجویان کرد، جنگ بر ضد داعش را در سوریه رهبری کرده و در سال ۲۰۱۹ میلادی تندروان این گروه را از آخرین پایگاه‌هایشان در آن کشور بیرون راندند.

در پهلوی ایتلاف به رهبری ایالات متحده، روسیه، ایران و ترکیه نیز در منازعهٔ سوریه دخیل اند. روسیه و ایران از حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، در مقابل مخالفان دمشق و ترکیه از شورشیان ضد دمشق حمایت می‌کند. اما انقره دست به سرکوب نیروهای کرد در سوریه نیز زده است.