هشدار امریکا به اسراییل: عملیات نظامی بر رفح با خطر 'فاجعه' توام است

رفح جنوبی‌ترین شهر غزه است که بیش از نصف فلسطینیان ساکن در غزه به آنجا پناه برده اند

ایالات متحده امریکا ضمن ابراز مخالفت با عملیات نظامی اسراییل بر شهر رفح در جنوب غزه، روز پنجشنبه هشتم فبروری (۱۹ دلو) هشدار داد که انجام عملیات در این ساحه بدون برنامه‌ریزی مناسب خطر مبدل شدن به یک "فاجعه" را با خود دارد.

پیش از این، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، به نظامیان اسراییلی دستور داد تا انجام عملیات و ورود به شهر رفح که بیش از نصف جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه در آنجا پناه برده اند، آماده شوند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "در زمان و تحت شرایط کنونی که بیش از یک میلیون و شاید هم یک و نیم میلیون فلسطینی به رفح پناه برده اند، انجام هرگونه عملیات بزرگ نظامی بر این ساحه، آن هم بدون در نظر گرفتن مصوونیت [آوارگان] یک فاجعه خواهد بود و ما از آن حمایت نمی‌کنیم."

از سوی دیگر، ویدانت پتیل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، گفت که اکنون هیچ نشانه‌ای از برنامه‌ریزی جدی برای انجام چنین عملیات دیده نشده است. او گفت: "اگر بدون پلان‌گذاری یا پس از اندیشیدن مختصر، چنین عملیات در ساحه انجام یابد، یک فاجعه به بار خواهد آمد."

پیش از این، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، نیز هشدار داده بود که انجام عملیات نظامی اسراییل به شهر رفح "به طور فزاینده آنچه را که در حال حاضر یک فاجعهٔ بشری است افزایش می‌دهد".

همزمان با آمادگی نظامیان اسراییلی برای عملیات و اعمار فشار بیشتر نظامی در جنوب غزه، هراس صدها هزار آوارۀ فلسطینی که از حملات اسراییل بر شمال و ساحات مرکزی غزه فرار کرده و به این ساحۀ مرزی پناه آورده اند، نیز رو به افزایش نهاده است.

پس از آنکه جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده، و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل نیز از همان روز تا حال نوار غزه را آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، از کشته شدن نزدیک ۲۸هزار نفر، عمدتاً غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در اثر حملات نظامیان اسراییلی خبر داده است.

با آنکه در روزهای اخیر تلاش‌های زیادی برای برقراری آتش‌بس میان اسراییل و حماس صورت گرفته است، دو طرف به شرایط یک دیگر تن نداده اند.

حماس روز گذشته از طریق میانجی‌های قطری و مصری پیشنهاد کرده بود که آتش‌بس چهار و نیم ماهه نافذ شود که در این جریان تمام گروگان‌ها رها شده و نیز نظامیان اسراییلی از نوار غزه بیرون شوند.

اما صدر اعظم اسراییل گفته است که "تسلیم شدن به خواسته‌های عجیب حماس" به مثابۀ "دعوت به کشتار دیگر" است. او که همواره به نابودی کامل حماس عهد کرده است، به نظامیان کشورش گفته است که در چند ماه آینده به پیروزی کامل در غزه دست خواهند یافت.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و رویترز استفاده شده است.